About

Tuesday, April 30, 2013

.: tiaDa iStiLah taKut :.

As salam..

kisahnya si adik..
setakad hari ni, rasanya semua perkara adik adalah berani..
tiada istilah takut padanya..
cuma bila kita kata sesuatu itu menggelikan..
siap dengan bunyi.. 'eeeiii...'
baru si adik berwaspada.. ikut kita cakap 'eeeiii..'
tapiiiiii itu pun dia masih mendekatkan diri..
mulut kata 'eeiii..' tapi badan mendekat jugak..
adik... adik...

jumpa serangga, semut atau apa saja binatang..
adik menonong je menghalankan diri..
berbeza si abang.. yang...
semut kecik pun, boleh kecoh 1 rumah =P
hehe...

ini piccas sengaja snap..
kebetulan.. serangga ni menempelkan diri kat adik..
adik... cool saja..
si abang, baru cakap 'nak tak?'..
pecut dia larikan diri... seram sungguh pada dia =P

serangga di jemari adik ^_^

adik control macho...ngee~
adik yang cool.. dan berani..
releks je.. ^_^

p/s sekarang ni, syok pulak dengar lagu.. 'releks brother' tu.. anak-anak pun terikut.. 
"releks brother, brother releks, releks brother, brother releks, releks brother, brother releks lah..." ^_^

.: caRa baRu maKan Ubi kayu RebuS :.

As salam..

suatu hari tu, ada dapat ubi kayu rebus dari mak mama, kiriman dari kampung..
itu tak sempat buat n3 khas..

selang beberapa ketika..
dapat pulak kiriman dari kampung si kawan abah..
ubi kayu jugak..
fresh dan segar lagi..muda pulak tu..
bila rebus... sooo lembut..

ikut mama, makan dengan kelapa+gula+garam gitu jer..
sedaaaaaaaaap...
tapi ikut cara sebelah selatan (Johor)..
si abah request minta buatkan sambal tumis pulak..
haih... pelik pada si mama.. tapi buatkan saja...
dan bila makan....... waaaa sedap jugak rupanya..
baru cheq tauuu.. =P

ubi katu rebus.. fresh.. lembut..
makan bersama...
sambal tumis ikan bilis dan sebelahnya kelapa gaul bersama gula+garam
reti la jugak anak-anak makan..
tapi sedikit cuma..



sekian, kisahnya cara baru pada si mama..
makan kayu ubi rebus bersama sambal tumis.. ^_^

Monday, April 29, 2013

.: aDik-aBang verSi seRasi berSama :.

As salam...

layan si adik-abang posing dalam rumah atas kereta comel adik ni..
mereka dalam versi SEraSi BerSAma ^_^
sebabnya..
suka betul 'berbalah' dua beradik ni..
kecik lagi kan.. sikit masa lagi, si abang dah mula faham ituini..
pandai la dia 'beralah' dengan adik.. Amin...
^_^

adik sebenarnya nak rampas naik jugak kereta tu.. dandan mama suruh senyum..nak ambil gambar nii...
elok bagi kerjasama.. i Like..! ^_^

senyum nampak gigi dari adik abang.. ^_^

serius pulak adik tiba2..

lagi........... lalalala.. ^_^
dah ... lepas tu adik dah sibuk nak rampas camera..wuu..
cannot..cannot.. =P


Sekian.. ^_^

.: keRjasaMa aDik aBang : BuLi :.

As salam..

salam hari Isnin..
29hb dah hari ni, semalam 28hb April genap usia si adik 1 tahun 4 bulan..
dah besar dah dia, kejap je..
tapi badannya masih macam tu, kecik molek si adik ^_^
apapun syukur, adik sihat adanya.. Alhamdulillah..

berbalik pada tajuk..
sesekali bila dua beradik bekerjasama..
suka sungguh mereka dibuatnya..

apa yang penting... 'KERJASAMA'.. adik suka ajuk perkataan tu.. ^_^
 kiiutt.. =P

ini lah dia salah satu aktiviti kerjasama mereka..
sesi membedakkan dan menyikatkan rambut si abah,
lengkap berminyak rambut lagi..
alahai anak... kena bersabar sajalah si abah.. ^_^
sesekali tu boleh la layan...
kasi anak-anak happy.. kan..

adik bedakkan.. si abang sikatkan rambut...


muka budak 'pembuli abah' ^_^
dihari berlainan, balik dari kerja dan rumah pengasuh..
mintak nak bedakkan lagi..huu~
redha aje si abah =P


adik bersama sikat dan bedak yang dgunakan.. ^_^
apa sahajalah anak-anak..
makayah redha dibuli...janji kamu kamu happy..

bila mereka besar nanti
tengok ini, pasti tercuit hati.. ^_^

Friday, April 26, 2013

.: biLa semInggu seKaLi :.

As salam..

Salam Jumaat yang Mulia..

ohho..kerja ni...kalau seminggu sekali tunggu nak buat, haruslah begini jadinya..


2 timbunan tinggi...
1 baju anak-anak dan baju kecik-kecik
1 baju makpak , yakni kain/baju besar-besar..

senang sikit nak melipat kalau asingkan siap-siap..
menunggu seminggu sekali, baru nak melipat..
haih..makan jam nak siap..
itu belum campur dengan masa yang terbuang jika ada masukcampur si anak-anak..
grrrr geram tau.. memang bersuara tarzan jugak la si mama =P
dua-dua anak masuk campur..

ini sedikit ringan bebannya sebab en abah dah settlekan bab membasuh..
selang sehari atau 2 hari membasuhnya..
Tq en ebah ye...amalkan selalu =P

bab melipat ni, haruslah tugas si mama sepenuhnya..
malas atau kurang rajin pun..
terpaksa la jugak, merajinkan diri..
kan... kan... ^_^

ok, tu je cerita pasal aktiviti seminggu sekali
terkadang terjadi jugak 2 kali seminggu..
tengok keadaan... kalau 2 kali seminggu, ringan sikit beban..
tapi sekarang ni, asal balik kerja je..
penat nye badan..mau lelap sajo..
 huu~

oklah semuanya..
selamat berhari minggu... ^_^

Thursday, April 25, 2013

.: PotreT waJaH :.

As salam...

hehe.. n3 worldless tak sudah jerlah..
(n3 autopublish jer kan..malas dah nak mengarang =P)

potret wajah si anak..
ada je kesempatan, snap saja..
kalau mood malas nak snap, haa...terbiar je cik CANON tu..huu~

sibuk betul jika dibiarkan bermain di bahagian pemandu, si abah keluar sekejap dengan si abang ~

adik akeem.. punya tahi lalat di bawah di hujung kelopak mata kirinya.. ^_^

renungan yang tajam nampak dikkk.. =P

'innocent'

tertidur..huu~ syahdu..

si abang juga tertidur..huu~
Sekian~

.: buaH & ayAm deNgan peManggaNg aJaiB :.

As salam..
wordless lagi hari ni..boleh ? ^-^

ini, borongan dari pasarmalam..
RM5 untuk 10 biji campuran buah..
pisang dibeli berasingan ye.. =P

sekadar penyeri n3 =P
dan.. ayam panggang..hasil dari menggunakan pemanggang ajaib..=P
takla panggang sangat..
cuma sabtu lepas buat nasi ayam..
then ayamnya yang diperam dengan sos tiram + sedikit garam terus je mama panggang menggunakan pemanggang ajaib tu..

boleh la diharap.. ^_^
senang dan mudah sikit kerja..

selepas dibalikkan..  ^_^

dan setelah dihidangkan.. tak cukup korum, daun salat tak ada la pulak, si abah kerja.. so tak dapat belikan.. apa yang ado jerlah..layan.. sos berada di tempat berasingan ^_^
dengan menggunakan pemanggang ajaib ni..
masakan menjadi..

'cepat dimasak, sedap dimakan'
^_^

Wednesday, April 24, 2013

.: WW : inGataN dari saHabaT : tQ ch@ :.

As salam..

jarang-jarang sekali orang pos surat atau sesuatu guna alamat rumah..
sesekali terima..
sangaaatlah suka ! ^_^

thanks.... ch@

tahun lepas pun ada terima, tahun ni pun ada..



diri sendiri tidaklah se kreatif ni..walau suka seni..
so, bila dapat ini,,sangat2 menghargai... 
sungguh berseni lah kamu ch@..

thanks a lot!

p/s moga kamu akan sentiasa dirahmati olehNya.. Amin..  ^_^

.: WW : FM termahal setakad Ni =P :.

As salam..

haha.. mahal la sangat..
termahal setakad hari ni..
beli sendiri .. RM12.. =P

beli kat Restoran UpinIpin kat Shah Alam nun..
^_^

untuk kepuasan diri sendiri..layan jer.. =P

Tuesday, April 23, 2013

.: aDik dan si KucIng HitaM :.

As salam..

Adik suka kucing..
kalau boleh mahunya dia peluk erat dan cium-cium kucing tu kot.. ^_^

melepakkan diri di playground sementara tunggu si abah turun..
melayan kerenah si adik yang teruja bertemu kucing hitam..

suka betul dia, sambil mulut tak henti sebut..
'eeeow..eeeow..'
^_^

layan.. snap saje si mama..guna hp sajoor...


see.. ada 1 part sampai dia meniarap nak sembang dengan kucing tu.. adoi laa dik.. kotor laa...


mengekor si kucing hitam ke sana sini.. haih la adik..


dah jom..
kucing dah takmo kawan adik..
boleh pulak si adik pijak ekor kucing tu..
tak ke kucing tu melarikan diri..sian dia..

adikkk ni....!

dah jom pergi..

itu je ceritanya.. ^_^
adik dan si kucing hitam!

.: biJak memBeLi..:.

As salam..

kisahnya si abang sekarang..sudah..
'bijak membeli' ^_^

si abang, sudah beranikan diri, membeli di kedai runcit bawah rumah ni..
kasi duit, laju je dia pergi..
tapi seharusnya membeli apa yang dia bagitau nak beli je..
good boy.. ^_^.. tak beli benda yang bukan-bukan..

yang selalu dibeli sendiri adalah..
air kotak MILO ni.. ^_^

kasi dia RM5, itu aje duit kecik yang ada kt mama time tu.. dapat balance, genggam kuat2 takut syiling bertabur kot..^_^

time ni tengah tunggu si abah panaskan enjin kereta, nak keluar berjalan.. sempat aje pau air kotak..huu~

lepak minum kejap ye.. ^_^
good job abang arif....
nanti boleh la mama kirim, belikan barangan lain pulak..
senang sket kerja mama..hehe..
(tapi setakad hari ni, jarang beli barangan dapur kat kedai runcit ni..kalau ada pun 1,2 benda jelah. kalau terdesak je..)

p/s setakad ke hari ni, arif tak pernah lagi turun naik lif sendirian, walau dia tahu nak tekan no, tingkat berapa untuk naik dan G untuk turun.. bahaya kan... baru2 ni, terjumpa seorang anak jiran, tingkat lain la..umur 2@3 tahun gitu, menangis seorang dalam lif, ntah macamana dia boleh terperangkap seorang kat dalam tu..menangis beriya nak mak katanya..kesian... si abah tolong hantarkan dia, itupun kami tak pasti rumahnya no. berapa, ingat tingkat jer.. huu.. nasib baik tak jadi apa-apa kat budak tu, alahai.. pengajaran ni..

Monday, April 22, 2013

.: haDiah haRijaDi si aBang... :.

As salam..

belum beli pun lagi...
hadiah harijadi buat si abang, di usia genap 4 tahunnya..
herm...... masih memikir..
tapi katanya si abah nak belikan basikal besar sedikit dari yang sedia ada ni..
herm.... tapi modal tak cukup lagi kot..
dahulukan mana yang lebih utama dulu..

sudah.... jadinya bukan hadiah harijadi la kan..
hehe..
harijadi si abang bulan lepas lagi..ngee~

apapun si abang takla menuntut pun, jadi ok la kot postpone lewat sedikit.. =P

ini pic taken byphone..
aktiviti petang, samada hari bekerja, atau hari cuti, kalau tak keluar berjalan kemana-mana..

bermain basikal!

basikal si adik naik tu..hadiah untuk si abang diusia 1 tahunnya..

basikal si abang naik ni pulak, hadiah harijadinya tahun lepas, di usia 3 tahun..
kalau belikan basikal baru yang lebih besar pun ok jugak kan..
basikal ni, yang lebih kecil ni..boleh perturunkan kepada si adik..
so, tak ada lah istilah 'membazir' namanya.. ^_^

Sekian ceritanya plan untuk beli hadiah..tapi tak beli2 lagi..hehe~