About

Monday, December 16, 2013

.: DiNner : nGidaM biHun toMyam :.

 As salam..

Salam hari Isnin..
ngidam la sangat kan..hehe~

jarang sebenarnya masak menu Bihun Tomyam kat rumah
selalu kalau rasa nak makan gini, makan kat kedai jer..
tapi bila difikir-fikir..
alaahai bukan payah beno pun nak buat tomyam ni kan..
main campak-campak..
then, celur la bihun..
ready to eat ! ^_^

yummey... ! ^_^

Resepi Bihun Tomyam :

hehe.. resepi la sangat kan..
cara sempoi mama masak dinner bihun tomyam

Bahan-bahan :
- ayam dipotong bersaiz kecil
- 1/2 biji bawang besar + 3 biji bawang putih -ditumbuk
- air (ikut sukatan sendiri)
- 2 ketul kiub tomyam knorr

-1 biji carrot
- 1 biji bawang besar -potong 4
- bunga kobis - dipotong
-1 biji tomato - potong 4
- 4-5 helai daun limau purut
-2 batang serai - diketuk
sepotong hirisan limau nipis

Caranya :
didihkan air dengan campuran bawang yang ditumbuk beserta ayam
masukkan kiub tomyam knorr dan serai
biarkan mendidih
masukkan carrot, bunga kobis, daun limau purut
biar seketika, kemudian masukkan tomato dan bawang besar
perahkan limau nipis..
siap ! 
sedia untuk hidangan..

Bihun
rendam seketika sementara menunggu air mendidih di dalam kuali
setelah mendidih, masukkan bihun yang direndam
biar seketika (2-3 minit)
toskan..
siap! 

* nota : untuk 3-4 mangkuk hidangan sahaja~ kalau suka pedas, tambahkan cili api yang diketuk ^_^

13 comments:

amy said...

Wahh sedap ok bihun tomyam nak2 buat snediri kan :) aish teliur lak tgk has..nak kene buat jugak nanti ni hehehe :)

ayu Ismail said...

Lama tak masak tom yam..selalu gi kedai je pun..nak kena cuba gak ni..tq share resepi

Rizziela said...

saya memang suka makan tom yam..tambah2 kalau tak sihat..itu ajer yg menjadi penyedapnyanya kan :D

LiLy @ MaMaQiStInA said...

Sedapnye..sungguh menyelerakan..Boleh cuba ni..^^

::NureeN:: said...

eina, klau nak sedap lagi, pas ni eina try cara nureen plak..
1. didihkan dulu air kosong tu, smpi betol2 mendidih masukkan perencah @ kiub tomyam tue.. bior lagi mendidih, baru masukkan ayam, cayoq2, bawang segala...
ni recipi dr org siam sndrik.. nureen dh try.. mmg rasa dia lain drpd klau kita masukkan semua bhn n baru didihkan :)

ZazaMyMoon said...

senang & mudah je tegok recipe tu.. dah mcm masak maggie pun ye jg hehehehe

Lily@MamaZaraZareef said...

wahwahwah..nmpak sedapppp..kite pon jarang buat bihun tomyam kat umah..slalu order kat kantin waktu lunch jek bila teringin..hikhikhik

eB said...

wah3.... sedapnya.... terliur tgk...
nk try boley? he3

ros_reeza said...

sedap ni.. mudah je kan caranya :) macam Ros, lagi suka makan dengan kuew teow :)

aTieYusof Family said...

wah! sedappnya Bihun Tomyam.. terus rasa ngidam juga bila tgk ni..haha

fazitaismail said...

Perhh sedapnya..sesuai tuk org demam ni hihi

Masya said...

tom yam sentiasa dihati ...

Ibu Lala said...

Mcm bihun tomyam akk buat je. Wahhh laparnya tgk meehun ni pg pg. Uwaaa...