About

Tuesday, September 24, 2013

.: maKan -maKan & cuKur RamBut :.

As salam..

minggu lalu lalu
semasa mak masih disini
menemani SIL yang dalam tempoh berpantang
sesudah saja, Harith (anak saudara mama) jatuh pusatnya..
mak cukurkan rambut (mak simpan sikit untuk kami-kami habiskan mencukur)
kemudian elok time hari cuti
kami adik beradik (me & kakak) dan anak saudara (kak yong) pergi ke sana
menghabiskan sesi cukur rambut dan buat makan makan sikit
mama masak bihun dari rumah, kemudian kat rumah adik mama masak bubur nasi
untuk dicicah bersama roti..

jadila juga, majlis kecil meraikan si kecil harith tu
untuk kenangan masa depan.. ^_^

kita makan dulu.. anak-anak turut meriah sesekali bertemu ^_^..suka la diorang ni..

selera aja si abang arif =P
jom, cukur rambut pulak ^_^
si ayah harith menggunting dahulu.. 
sebahagian mak dah cukur dahulu..

harith kecik kecik dah berbotol ye, sama macam akeem dedulu... huu :(

anak buah mama.. kak yong turut ambil berkat, cukurkan rambut sepupunya ^_^

akeem si pemerhati.. kena dok perati je budak kecik ni, bukan boleh diharap, sesekali geram jugak sama baby..hee~

sudah botak harith..moga jadi anak soleh ye harith.. Aminn.. Mak saya ^_^.. di usia 67tahun pun mak masih kuat dan terang matanya mencukur rambut cucu yang ke-22 ni..
Alhamdulillah masih punya emak
untuk terus meneruskan adat tradisi ini
mencukur rambut selepas si anak jatuh pusatnya
akeem dan arif dulu pun, mak yang cukurkan.. ^_^
kemudian, buat la makan-makan sikit, meraikan si kecil itu..

tak perlu besar-besaran, cukup sekadar dengan keluarga sendiri pun ok..
moga emak terus dikurniakan kesihatan yang baik
panjang umurnya..Amin...

10 comments:

Nafira usof said...

buat sesama keluarga jer pon dah meriahkan~

Moga jadik anak yang soleh yer Harith~

Imah Dinor said...

serba sederhana tp penuh makna...amin semoga mak makin sihat dan kuat menanti cucu yg k23 lak baby girl dr mamalieyna he..he...

mamaRIFQY said...

Comel .. Bila nk cukur kpla iyad ni? Inhat nk buat cukur kplaa raya haji ni. After that baru botakkan iyad

eB said...

eB cukor sendiri jerk... he3

Ms Haslina said...

amin. moga harith jadi anak yg soleh.
alhamdulilah emak eina masih sihat.

Masya said...

lbh kurang usia mak mertua sy.. masih kuat jgk.. ligat kemain kalau pg kebun tau huhuhuhu ... sederhana .. tp masih terasa kemeriahnnya sambut dgn ahli keluarga...

ieda immi said...

alhamdulillah .. selesai sudah ;)

Nad MamaZN said...

Botak dh harith ;)

NzA said...

berbezakan adat antara satu tmpt dgn 1 tmpt lain...2 untungnya dpt ramai kenalan alam maya nie.....
Suka tgk mak eina, sihat dia... sebaya abah akak tu.....mama akak brusia 62 thn tapi sejak 15 thn lalu dh xsihat....huhuhu....

eima said...

meriah majlis .... hakeem tu mmg tgh buat muka geram kat baby tu kan .. hihi