About

Tuesday, July 30, 2013

.: reSepi - AiSkrim MudaH ! :.

As salam..

Haiii.... Salam Ramadhan..
alahai, cuti panjang sampai tak sempat nak jengok blog semalam..hee.. adat la kan..
itu baru namanya bercuti..^_^

balik kampung kali ni puas hati..
dapat berbuka dengan 3 kakak, walau di hari berasingan..
namun dapat bersua mereka sebelum menjelang raya..
adalah 1 kepuasan.. (almaklum, cek ni tak balik raya kedah tahun ni..hukhuk..)

cerita panjang sepanjang balik kampung...
nanti-nanti la, jika ada masa untuk bercerita..

sekarang layan resepi simple ni..
boleh buat dessert di bulan puasa..best.. ! 

resepi ehsan dari anak saudara, Kak yong..
dia yang buat aiskrim kat rumah tu..
mama tukang makan ja..nikmat !..lalala.. he...

Resepi Aiskrim mudah !


BAHAN :
1 liter susu Dutch Lady full cream
450mg creamer
Gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :
Semua bahan diblender sehingga lembut
Bekukan selama 24jam
Keluarkan dan blender sekali lagi
Bahagikan adunan mengikut warna kesukaan (jika hendak)
Tuang adunan ke dalam bekas secara berselang seli (jangan kacau)
Bekukan semula +-24 jam
Sedia untuk dinikmati..  ^_^

p/s selamat mencuba ~

19 comments:

eima said...

o0o ... lg soft la eskrem tu kan sbb 2 kali blender ....

Jue a.k.a Ibu 2F said...

mudahnya...
boleh try nie

Sura Mohd said...

nanti nak cuba:)

~Siti Hajar~ said...

dapnyer icecream...hehe

Klu nk perasa cioklat blh ltk susu dutchlady perasa coklat kan, lg sodap...slruppp...eh! posa...kehkehkeh

Qashmere said...

Wah bestnya buat aiskrim sendiri. tengok pon dah cantik

::NureeN:: said...

ri tu dh ambik recipi ni kat blogger gak tp smpi skrg x buat2.. hahha
last2 creamer tue, nureen letak jer kat pantry opis, sbb kat umah x minum nescafe :)

mama_ka0ri said...

wahhh...
resepi aiskrim..saya peminat aiskrim no.1 haha..

Nad MamaZN said...

Wow! Menarik!
Lg senang resepi ni :)

Maria Firdz said...

Wah.. Sng... Boleh cuba nih...

ieda immi said...

hurmm memang mudah ;)

ct rahani said...

x penah buat eskem sendiri.. leh cuba resepi akak nih.. tq kak for sharing.. :)

Imah Dinor said...

akhirnya kuar sudah resepi ais krim nih..nak cuba nnt...

Nafira usof said...

wahhh.. menarik nih.. kalo zura buat sudah tentu perasa coklat~ :)

LiLy @ MaMaQiStInA said...

nampak mudah..boleh cuba nanti..Thanx for sharing eina..^^

Izan Ishak said...

nampak aje pun dah tau sedap nih! boleh cuba bila2 ada masa nnti... thanks for sharing eina~

Ena said...

nampak mcm senang je ek eina.. blh la cuba nanti.. bia? hahahha..

Norhazlina Mohd. Zaki said...

Hurmmm..sedapnyaa...kena cuba nie...

~~*Lady Salwa*~~ said...

senang je... harus la cuba... hehe

tq sudi share..

ch@ said...

Aduiii kecur liur dibuatnya.