About

Tuesday, April 9, 2013

.: LaKsa JohoR dari UtaRa :.

As salam..

Seperti tajuk tu..

Laksa jOhor kembali... laksa johor masakan dari orang utara.. ^_^
seingat mama inilah resepi pertama mama belajar buat dari mertua..

Alhamdulillah menjadi..
cuma jarang -jarang sekali buat, buat atas permintaan..
kalau tidak, laksa utara je memanjang..hehe~
(laksa utara dah sebati dalam diri..)

proses pembuatan dia, is like laksa utara..
cuma dia lebih tang kuah tu..perlu ada serbuk kari, santan, rempah tumis, kerisik dll..
then, ada rencah sambal belacan..
kalau tak cukup lengkap bahan nya
tak best la...

Resepi pembuatan dia, dah pernah diabadikan kat blog ni..
sila-sila lah cari, jika nak tahu.. under label.. Masakan Mama... ^_^

lets see.. rupa Laksa Johor ni..hehe~ 
eksesori yang perlu ada.. ^_^..kekurangan di situ, daun selasih.. susah nak jumpa..

mee laksanya berupa spageti.. ^_^..kuah harus pekat likat.. baru best... ^_^
ini hidangan mama pada hari tu..
^_^
sedap....


Orang Johor kalau makan laksa ni..
pakai jari jer.. tak pakai sudu..lagi nikmat terasa ! ^_^

p.s ada tak orang johor sendiri yang tak reti makan laksa ni ? kawan-kawan mama ramai yang tak reti makan, tapi logik la, depa bukan orang johor.. ^_^

21 comments:

♥cikmOt♥ said...

sampai hati akak tak ajak saya p makan...sobs...kecik ati ar gini...lalala

maria firdz said...

Pernah rasa sekali...tpi en.somi sy org johor lebih suka laksa utara... Laksa johor tak sedap katanya....

wan nurul hezrina abd halim said...

nurul tak bape sangat laksa johor..eh nurul rasa nak panggil akak eina lah..ingat dulu sama baya rupa nurul muda cket blehkan?hehehe

nurul kan kak eina suka laksa kelantan n penang jer..johor tak bape tapi gambar akk amik sedapnyerlah aii

Khadijah Firdaus said...

- Jom ke NesKopi ! -

Masya said...

saya suka jugak, tp x reti masak laksa johor hihihihihi

Norhasikin Muhammad said...

terliur pagi-pagi nih.....huh laksa dia mmg guna spageti eh?

iduraz said...

saya penita laksa johor ngan laksa utara..takkan tolak punya...heee

♥ Leily | Ummi Alya Husna ♥ said...

bestnyer..
febret kite tu..
yummeh!

LiLy @ MaMaQiStInA said...

Sedapnye...tak pernah lagi makan mana² laksa...kalau hubby lily plak dia suka laksa Penang..sedap katanye..^^

~~*Lady Salwa*~~ said...

Rajin kak Eina wat laksa... laksa utara, laksa johor... tapi betoi kan, kalau laksa utara tu macam dah sebati je ngan diri...

Sal kalau nak buat laksa johor ni, tak ada org lak nak makannye kat rumah... En. Suami tak berapa minat laksa johor... kalau laksa utara, memang peminat tegar... hehe

eima said...

laksa johor belah ke jb sana mmg mkn laksa johor gini tp klu belah mersing ke bwh nk phg nun tu mkn laksa kuah lemak tp rencah ulam tu sama....mee laksa tu pun sama....ai like

nens cellection said...

ayoyoyo..dh terliur daa..sedappnyerr..sy sume laksa suka johor ke ganu ke..suma sy belasah..

Ratu Hatiku said...

saya org johor tp suka laksa utara.. hihihi

ch@ said...

Kita org jhr lbh suka laksa penang. Mkn laksa jhr pun jarang apatah lg hendak membuatnya. Hahaa... Rindu ur laksa penang. Yummi!

::NureeN:: said...

nureen suka laksa johor, sbb spegthhi kan.. sedapnyerrrr

Iela Fazielah said...

sedapnyer.. faveret ila ni

Lily@MamaZaraZareef said...

Wah..terer eina buat..kite org jhr pon x reti buat. Tp suka makan..hehehe

MrS. F!zA said...

laksa utara jgk menjadi pujaan saya kak ..hehehe

Izan Ishak said...

wahhh... org utara dah terer masak laksa johor. bestnyaaaa...! izan pun suka laksa johor cuma kat sini susah nak jumpa.

izan yg dok johor ni pun tak pernah lagi buat laksa johor tau eina. lagipun mak mertu org kelantan. pernah pun buat laksam, nasi kerabu n nasi dagang selalunya.

Delimasari said...

sedap ni ---- suka juga - lama tak buat laksa ni

Imah Dinor said...

xpandai masak..janji dpt makan ada yg pandai masak kn...