About

Tuesday, April 30, 2013

.: caRa baRu maKan Ubi kayu RebuS :.

As salam..

suatu hari tu, ada dapat ubi kayu rebus dari mak mama, kiriman dari kampung..
itu tak sempat buat n3 khas..

selang beberapa ketika..
dapat pulak kiriman dari kampung si kawan abah..
ubi kayu jugak..
fresh dan segar lagi..muda pulak tu..
bila rebus... sooo lembut..

ikut mama, makan dengan kelapa+gula+garam gitu jer..
sedaaaaaaaaap...
tapi ikut cara sebelah selatan (Johor)..
si abah request minta buatkan sambal tumis pulak..
haih... pelik pada si mama.. tapi buatkan saja...
dan bila makan....... waaaa sedap jugak rupanya..
baru cheq tauuu.. =P

ubi katu rebus.. fresh.. lembut..
makan bersama...
sambal tumis ikan bilis dan sebelahnya kelapa gaul bersama gula+garam
reti la jugak anak-anak makan..
tapi sedikit cuma..



sekian, kisahnya cara baru pada si mama..
makan kayu ubi rebus bersama sambal tumis.. ^_^

11 comments:

Lily@MamaZaraZareef said...

hee..sdp kan makan ubi rebus ngan sambl tumis..memang style org jhr tu..:-)

maria firdz said...

Dua 2 cara sedap dan penah rasa.. Hihi.. Cicah kelapa cara lama.. Cicah smbal tu moden sikit la.. Hehe

UmiIzz said...

Sedap oo makan dengan sambal ikan bilis ubi kayu tu, kalau dapat memang tak bolh berhenti... Nak2 sambal tumis yg sedap gile... lagi la.. nyum2 selamat menjamu ala selatan erk..

umiIzz kan orang Johor gak.. mau terliur hihi

mummy_ayu said...

yum yum..memang sedap makan ubi rebus ngan sambal...kalau Ibu Ayu..dia buat sambal cotek..pun cedap tapi pedas...sbb guna cili apa..
ubi kayu..kalu layan ngan kopi o..lagi layan nie..

eima said...

zaman dok kedah ai tak penah pun mkn ubi kayu bila dah kawen MIL suka mkn ...mmg diperkenalkan ubi kayu rebus mkn ngan sambal tu yg mkn ngan sambal je .. klu suruh mkn ngan kelapa ... hmmm tak lalu kot

~~*Lady Salwa*~~ said...

Pernah jugak makan ubi kayu rebus dengan sambal tumis ni... tapi tak ingat kat mana, rasa macam makan kat rumah, mak buatkan... hehe. dah tak berapa ingat sebab dah lama dulu punya kisah... hehe...

dah lama tak makan ubi kayu rebus nih... sedap makan time hujan2... tambah lak ditemani air kopi... sedapnya....

Ratu Hatiku said...

sedapnya...dah lama x mkn ubi rebus...

Nafira usof said...

waahhhh.. terliurnye tangok ubi kayu tuh~ sedapppp!

Ms Haslina said...

mmg sedap makan ubi kayu rebus. makan gitu pun best.

makanan ruji orang kg masa zaman jepun dulu kan.

nieda said...

Nieda org utara kita mmg mkn dgn gula dan kelapa. Kalau selatan mesti nk sambal bilis or sambal kicap. Goreng pisang mkn dgn sambal kicap sedap gak. Belajar dgn husband,org johor

Masya said...

makan dgn sambal tumis style jawa.. sedapp.. yumiii