About

Tuesday, April 23, 2013

.: biJak memBeLi..:.

As salam..

kisahnya si abang sekarang..sudah..
'bijak membeli' ^_^

si abang, sudah beranikan diri, membeli di kedai runcit bawah rumah ni..
kasi duit, laju je dia pergi..
tapi seharusnya membeli apa yang dia bagitau nak beli je..
good boy.. ^_^.. tak beli benda yang bukan-bukan..

yang selalu dibeli sendiri adalah..
air kotak MILO ni.. ^_^

kasi dia RM5, itu aje duit kecik yang ada kt mama time tu.. dapat balance, genggam kuat2 takut syiling bertabur kot..^_^

time ni tengah tunggu si abah panaskan enjin kereta, nak keluar berjalan.. sempat aje pau air kotak..huu~

lepak minum kejap ye.. ^_^
good job abang arif....
nanti boleh la mama kirim, belikan barangan lain pulak..
senang sket kerja mama..hehe..
(tapi setakad hari ni, jarang beli barangan dapur kat kedai runcit ni..kalau ada pun 1,2 benda jelah. kalau terdesak je..)

p/s setakad ke hari ni, arif tak pernah lagi turun naik lif sendirian, walau dia tahu nak tekan no, tingkat berapa untuk naik dan G untuk turun.. bahaya kan... baru2 ni, terjumpa seorang anak jiran, tingkat lain la..umur 2@3 tahun gitu, menangis seorang dalam lif, ntah macamana dia boleh terperangkap seorang kat dalam tu..menangis beriya nak mak katanya..kesian... si abah tolong hantarkan dia, itupun kami tak pasti rumahnya no. berapa, ingat tingkat jer.. huu.. nasib baik tak jadi apa-apa kat budak tu, alahai.. pengajaran ni..

15 comments:

MrS. F!zA said...

bahaya biar anak turun sdri..mcm kes anak trun beli megi dan telur..last2 jumpa mayat je..sedih sgttttt..nauzubillah

♥ aNJe a.k.a MaMa_Balqis ♥ said...

bahaya kalo biar anak pi kedai sendiri, sekarang ni macam2 kes kak ina, kalo leh biar bertemankan orang dewasa....good boy haidar....

mummy_ayu said...

Ye la..walaupun dekat...malang tak berbau...wah..abg..dah pandai beli2 yer.... Ian..dah masuk sekolah la baru tau belanja ni

Izan Ishak said...

bagusnya abg arif dah belajar beli air kotak milo sendiri. pasni sure dia suka kalau gi kedai dan hulur duit tu. pastu dpt apa yg dia nak.

ya Allah.. bahayanya! umur baru 2-3 thn dah dok dlm lif sorang2. mana mak bapaknya ni. hishhh.. rasa nak marah pun ada. napa biarkan anak kecik camtu main lif?

mamaRIFQY said...

bahaya kan biar anak turun sendirik..huhuhu..takutt nak biar anak p mane2 sengsorang...na ni duk berjiran ngan bil..kalo iqy nak p umah sebelah, mmg akan intai sampai masuk dalam umah..hehehehe

ch@ said...

huiii takutnya. ms ddk rmh dulu, mcm tu la kak. mikir, mcm mn la auni tertinggal dlm lift. isklaaa... sungguh xdpt nk byg. hati2 ye kak. good job abg arif, esok dah pandai tekan naik turun lift sng la mama.

Nad MamaZN said...

Eeee
Mmg kena hati hati
Tgk, dh jadi kes mcm fiza citer tu..
Pengajaran ni

Iela Fazielah said...

ya allah..bahaya... ila cukup takut kalau anak tertinggal sorang2 dlm lif.. dulu dah jd skali kat syfqah ms kat jusco ekuin tu..tu pun kita dah cuak giler

LYAfrina said...

wahh..bgusnya abang..dh pandai beli sendiri & gna duit.. asya x pnh lagi membeli sndiri sbb xde kedai y dekat dgn rmh..

tp eina.. klo dia beli sndiri, kt ttp kna pantau dr jauh...

LYAfrina said...

wahh..bgusnya abang..dh pandai beli sendiri & gna duit.. asya x pnh lagi membeli sndiri sbb xde kedai y dekat dgn rmh..

tp eina.. klo dia beli sndiri, kt ttp kna pantau dr jauh...

eima said...

jgn benarkan tau k.ina ... never ..biar kite penat tak pe ..zaman dulu2 mmg mak upah suruh pi kedai beli brg tp zaman sekarang never ..huhu aku pun takut ...


tp arif pandai ngan berani la pi byr ..klu fahim huh pemalu ngan penakut ... kite jugak ditolak2 suruh byr

Nafira usof said...

memang bahaya.. x boleh biarkan anak2 sendirik.. zaman skrg banyak sangat kes yang x baik~

Masya said...

bahayanya tglkan anak dlm lif huhuhuhu ... bgslah abg dah berani... anak sy penakut sikit.. walaupun dah 5 tahun, haihh mcm mana nntlah gayanya kesekolah...

mek da ©™ said...

encem nye abg hikhik

Imah Dinor said...

abg dah besar la tu...jangan jd mcm abg ijat..ayah blk bwk syiling msk tabung pastu abg ijat ambik g menabung kat kedai bwh plak..hai risau sejak sek, ni dah berani turun sendiri kemana2 tingkat rmh kwn katanya...