About

Monday, March 4, 2013

.: meNu Lunch oRang keDah :.

As salam..

tinggal sekejap n3 pasal CCM..
belum habis lagi bab tu.. banyak pulak kenangan dirakam..
next  la sambung cerita..
O
selingan dengan cerita bab makan ni dulu..
menu lunch semasa mama balik kampung dulu..
hari ke4 di kampung, jengah rumah kakak @Bukit Payung, alor setar kedah..
saja saja jalan jalan.. lama tak jumpa kan..
sesekali balik kampung kedah nun, harusla bersua muka.. ^_^

ini rumah kakak mama no.3
kakak no.2 duduk di kedah jugak..
tapi tak ada rezeki nak jumpa kali ni..

jom layan menu lunch paliiiing terangkat pada mama ni..
menu orang kampung.. menu orang kedah.. 
sedap tuuuu..

Gulai daging campur batang pisang !
kerabu taugeh !
ulam-ulaman : paling syok si jantung pisang !

selingan, ikan dan telur goreng..



kat sini, mana nak jumpa gulai daging campur batang pisang tu..
kalau tanya kat kedai makan pun, sure la depa pelik semacam ja..hehe..
hanya orang kedah je kot tau makan gulai gini.. ^_^
sila betulkan kalau ada negeri lain yang ada masak ni.. 

apapun sangaaaaat la nikmat !
makan siap bertambah-tambah...

then, makanan selingan petang tu..
apam polkadot..
hasil air tangan anak saudara, kak yong..
lagi hebat dia memasak dari makndak nye ni..hehe~



lagi..kak yong ada buat kek coklat kukus juga..yummeh !
sedap .... memang kalah la makndak gini.. =P



lagi...
kakak ada suruh jiran dia buatkan cendol..
banyak betulll... makan sampai lebam.. =P




semuanya menyelerakan... 
Alhamdulillah.. rezeki jalan jalan rumah kakak..
dapat makan semua yang di atas.. sedappppppppppp ^_^
tambah sedap sebab semuanya pun orang masak..
kita cuma makan je.. hehe~

sekian~

p/s update pagi ni : feeling sedih ni.. pagi tadi dengar lagu 'Inilah Barisan Kita..' kat radio Hotfm.. rasa sebak dan sayu semacam.. mengenang hal krisis Sulu di Lahad Datu, Sabah tu.. pohon berdoa semua, harap ianya berakhir segera.. sedih membayangkan keadaan para isteri, pejuang yang telah terkorban   :(  ..
Al-fatihah

9 comments:

Ibu Lala said...

Betul tu. saya pun meremang bulu roma dgr lagi inilah barisan kita tu. sedih mengenangkan keluarga mangsa yang kehilangan tempat bergantung. Apatah lagi anak anak yg masih kecil. Moga mereka tabah hadapi ujian hidup ino.

Wah lauk lauk tu. sgt menyelerakan. Tgk ikn goreng ngan ulam tu rs terliur plk. Dah la hr ni pose..

♥cikmOt♥ said...

orang penang pun reti makan jugak...heheh...sedap kan

RiEda96 said...

waa.. kita satu taste la.. mmg sdp makan2 camni.. kat kulim kdg2 ada jugak kedai makan yang jual gulai batang pisang ni.. kat pasar ramadhan, kadang2 kat pasar malam pun ada.. 4,5 taun lepas masa tengok mcm tak lalu, sekali dah cuba.. mak aii.. peberet smpai sekarang.. bila jumpak wajib beli.. sama jugak dengan jantung pisang dan kerabu taugeh tu.. nak2 pulak cmpur dengan pucuk paku atau, umbut.. pergghh.. 2 pinggan boleh p ni.. ahaha..

sue zainun said...

sedap sgt tgk semua masakan tuh..
*semoga Sabah dilindungiNya dr segala ancaman..

izan mama mia said...

wah saya mmg rindu hidangan kedah niee...sedap tak sangga

LiLy @ MaMaQiStInA said...

Semuanye menyelerakan....sedapnye....

sedih dengan kejadian yg berlaku d LD ni...setakat ni dah 8 orang yg terkorban termasuk 2 d LD....Takziah buat keluarga mangsa...AL-FATIHAH...abg sulung Lily skrg ni kena bertugas d LD....Moga masalah ini cepat2lah selesai..moga mereka sentiasa d bawah lindungannya....

eima said...

aku pun sedih bila tgk isteri2 diorg ..klu aku ditmpt diorg ...hmmmmmmmmmm

aku tak penah mkn la k.eina even org kedai gulai tu ... tp slalu dgr kat kenduri kawin slalunye kan ...

klu org tmpt kita ni ikan goreng ngan sambal belacan pun dah sedap sgt dahkan ..kena plak ngan ulam

Ena said...

adoiyai..
lauk2 itu mengundang kecur liur ku.. sabar2.. ena memg suka lauk pauk kampung gitu.. tu klu dapat makan tu.. kompem bertambah..nak nak ada kerabu, ada jantung pisang/ ulam2an tu.. sedapnya...


tu la kan.. Moga mereka tabah dan keadaan cepat2 pulih.. gerun rasanya..

Masya said...

yang tauge tu masak apa.. kerabu ker?? mengiurkan.. nasib baik dah kenyang...