About

Thursday, October 25, 2012

.: buBuR berLauk..& Salam Aidil Adha. :.

As salam..


gambar dah lama pun snap ni..
kongsi-kongsi menu buat sarapan sedap jugak ni..

Bubur Nasi berlauk..
dapat resepi dari opismate .. dia buat sedap..

so, balik cubalah..sedap.. buat sarapan pun best...

letak carrot untuk tarik perhatian anak untuk makan...

makan bersama.. gorengan bawang putih + halia ... memang terangkat ~
nak resepi?..senang je buat bubur ni..
lebih kurang gini la resepi dia.. ^_^

Bubur Nasi Berlauk
Bahan-bahannya :
1) Beras
2) Minyak masak
3) Air
4) Lauk : mana yang ada dalam stok simpanan icebox anda ..  boleh je, isi udang, isi ketam, sotong, isi ayam (potong kecil), sotong... dll
5) Sayuran : cendawan, carrot
6) Kiub ayam knoor

Cara-caranya :
1) Rendam beras selama 30 minit dengan nisbah beras kpd air ( 1:10)
2) Letakkan di atas api yang sederhana (kecil pun boleh), letakkan minyak masak  1-2 sudu teh (ikut kuantiti air)
3) Biarkan sehingga nasi menjadi bubur.. hehe.. sehingga nampak beras dah cukup kembang... ^_^
4) Masukkan kiub ayam knoor dan bahan berlauk yang disukai.. kemudian masukkan juga sayuran diingini..
5) Siap.. semasa hidangan, taburkan bersama, bawang putih goreng + halia.. memang naik bauan dia.. terangkat..sedap...

selamat mencuba !

Salam Aidil Adha !

p/s malam ni balik Johor..hoho.. lusa dah balik Kl semula..wuu..


11 comments:

LiLy @ MaMaQiStInA said...

nampak sedap..boleh cuba ni...


Salam Aidiladha juga buat Eina sefamily..^^

Nad @ MamaZN said...

Xphm bab minyak tu..tggu minyak panas baru letak beras @ tggu dh jdk.bubur baru letak minyak?

ieedaz @ mama_isha said...

sedap nmpknye tu :)

salam aidiladha buat mamalieyna sekeluarga yer...:)

JaSSNaNi said...

sedapnya... saya pun dah lama tak makan bubur.. hmmmm sesekali kena bubur ni pun sedap.. nak wat gak lah..

Ena said...

Nampak mcm sedap juga ni..

Salam Aidiladha buat eina sekeluarga..

Izan Ishak said...

namapak best aje bubur tu eina. bolehlah cuba nanti. bookmark dulu entri ni.

salam aidiladha buat eina n family... hati2 memandu pulang ke kg ye. kami pun balik umah MIL ptg ni. sabtu plak nak balik selangor...

ct rahani said...

nampak sedap kak.. resepi pun mudah je nih..

salam aidiladha jugak utk akak sekeluarga.. :)

LYAfrina said...

sedapnyer eina..

salam aidiladha eina & famili

NzA said...

dulu anak2 akak suka bubur ttp sejak besar msg2 dh xlayan..bubur MBrown pn depa xlayan....huhuhu....

ch@ said...

uish...asal namanya bubur, smua mnjadi kegemaran kita. heheee... sng nk mmbuang bila mkn bubur.

Ayu Hussien said...

hhhmmmm
bleh cuba ni