About

Friday, July 22, 2011

.: inFo : 2nd TriMesteR prEgnaNcy :.

Di trimester kedua ini perut anda akan mulai kelihatan membesar dan dunia luar akan menyedari kalau anda akan menjadi calon ibu baru. Trimester kedua dianggap sebagai masa kehamilan yang terbaik sebab anda akan merasa lebih nyaman saat ini. Perut anda belum terlalu besar anda masih dapat melakukan aktiviti sehari-hari, dimana rasa mual, lemas, dan keluhan lainnya pada trimester pertama akan hilang, bahkan anda merasa lebih energik saat ini.
- Komen mama : tak jugak sebab kadang2 mama masih rasa tak selesa ni, loya n kadang2 mun*** masih ada..hu~

Beberapa perubahan yang terjadi pada kehamilan trimester kedua (13-28 minggu):

PERUT SEMAKIN MEMBESAR
Setelah 12 minggu, rahim membesar dan melewati rongga panggul. Pembesaran rahim akan bertumbuh sekitar 1 cm setiap minggu. Pada kehamilan 20 minggu bahagian teratas rahim sejajar dengan puser (umbilicus). Setiap individu akan berbeza-beza tapi kebanyakan wanita akan mulai tampak pembesaran perutnya pada kehamilan 16 minggu.
-Komen mama : yes, perubahan perut kian ketara

SENDAWA DAN BUANG ANGIN
Pada trimester ini anda akan bersendawa atau ingin buang angin/kentut pada saat yang tidak seharusnya—jangan bingung—anda tak sendirian mengalami masalah ini.
Sendawa dan buang angina adalah keluhan yang paling sering selama kehamilan. Hal ini kerana usus merengang dan anda akan merasa kembung.

Atasi dengan jangan makan dalam jumlah besar akan membuat anda kembung dan tak nyaman, dan hindari makanan yang menyebabkan banyak gas seperti jagung, permen, bawang merah.
-Komen mama : yes…always…tapi lebih sendawa dr kentutlah..hee~

PELUPA
Pada beberapa ibu hamil akan menjadi sedikit pelupa selama kehamilannya, Ada beberapa teori tentang hal ini kerana tubuh ibu terus bekerja berlebihan untuk perkembangan bayinya sehingga menimbulkan blok fikiran.
Tak perlu terpengaruh dengan hal ini —sediakan catatan kecil unutk membantu anda. Dan beristirahalah sedapat mungkin.
-Komen mama : herm..hal yang serius belum la pernah terjadi..


RASA NYERI DI ULU HATI
Rasa panas atau terbakar didada bahagian bawah atau perut bahagian atas tapi tidak ada hubungannya dengan jantung. Hal ini karena asam lambung naik ke kerongkong. Perasaan ini timbul pada wanita hamil pada trimester kedua ini, hal ini kerana hormone progesterone meningkat yang menyebabkan relaksasi dari otot saluran cerna dan juga kerana rahim yang semakin membesar yang mendorong bahagian atas perut, sehingga mendorong asam lambung naik ke kerongkong.

Nilai positif dari relaksasi otot saluaran cerna adalah gerakan makanan menjadi lebih lambat sehingga nutrisi terserap lebih banyak.

Atasi dengan jangan makan dalam jumlah besar terutama sebelum tidur. Jauhi makanan yang pedas, berminyak dan berlemak. Waktu tidur malam tinggikan posisi kepala anda sehingga asam lambung tak dapat naik ke esophagus.
-Komen mama : jelas dan nyata sekali terasa…pedih dan sangat tidak selesa..hu~

PERTUMBUHAN RAMBUT DAN KUKU
Perubahan hormon menyebabkan kuku akan tumbuh lebih kuat dan tumbuh rambut lebih banyak dan kadang tumbuh di tempat yang tidak diinginkan seperti diwajah atau perut. Tapi tak perlu khuatir rambut yang tak semestinya ini akan hilang setelah bayi lahir
-Komen mama : gugur ada la, tumbuh lg lebat, tak de kot..hu~

SAKIT DI PERUT BAHAGIAN BAWAH
Pada kehamilan 18-24 minggu anda akan merasakan nyeri di perut bahagian bawah yang seperti ditusuk atau seperti tertarik di satu atau dua sisi, hal ini kerana perenggangan ligamentum dan otot untuk menahan rahim yang semakin membesar.

Nyeri hanya sebentar dan tak menetap.
Atasi dengan duduk atau berbaring dengan posisi yang nyaman.
-Komen Mama : sesekali terasa..hu~

PENING
Pening menjadi keluhan yang sering selama kehamilan trimester kedua ini hal ini dapat terjadi ketika pembesaran dari rahim anda menekan pembuluh darah besar sehingga menyebabkan tekanan darah menurun.
Atasi dengan melakukan perpindahan posisi perlahan lahan atau bertahap untuk menghindari perubahan tekanan darah yang mendadak.
-Komen mama : sesekali terasa weeh..macam pagi ni..hu~ rasa nak tido kt umah jer..hu~

MENDENGKUR
Peningkatan aliran darah selama kehamilan akan menyebabkan sesak dan pembengkakan membrane mukosa yang menimbulkan mendengkur saat tidur.
-Komen mama : di abah tak pernah bgtau plak time tido ebrdengkur, takde kot..hee~

HIDUNG DAN GUSI BERDARAH
Hal ini juga kerana peningkatan aliran darah selama masa kehamilan. Kadang juga mengalami sumbatan pada hidung hal ini karena perubahan hormon.
-Komen mama : masuk minggu ke-16 ni, gosok gigi je berdarah..hu~ belum cek gigi lagi..WAJIB buat ni..herm..

PERUBAHAN KULIT
Garis kecoklatan mulai dari puser (umbilicus) ke tulang pubis disebut linea nigra.
Kecoklatan pada wajah disebut chloasma atau topeng kehamilan, ini dapat menjadi petunjuk kurang asam folat.
Strecth mark terjadi kerana perenggangan kulit yang berlebih biasanya pada perut dan payudara.
Akibat perenggangan kulit ini anda dapat merasa gatal.
-Komen Mama : Belum nyata lagi

PAYUDARA
Payudara akan semakin membesar dan mengeluarkan cairan yang kekuningan yang disebut colostrums. Puting dan sekitarnya akan semakin bewarna gelap dan besar dan bintik-bintik kecil akan timbul disekitar puting, itu adalah kelenjar kulit..
-Komen mama : yelah tu..hee~

KRAM PADA KAKI
Kram otot ini timbul kerana sirkulasi darah yang lebih lambat saat kehamilan. Atasi dengan menaikkan kaki ke atas, minum cukup kalsium. Bila anda terkena kram kaki ketika duduk atau saat tidur, cuba untuk menggerakan jari-jari kaki kearah atas.
-Komen mama : kaki tak pernah lagi, bahagian lain selalu la..huu~ kurang kalsium ni sbb tak suka minum susu..huu~

PEMBENGKAKAN SEDIKIT
Pembengkakan adalah kondisi normal pada kehamilan, hampir 40 % wanita hamil mengalaminya.

Hal ini kerana peningkatan hormone yang menahan cairan.
Pada trimester kedua ini akan tampak sedikit pembengkakan pada wajah, kaki , tangan.
Hal ini sering kerana posisi duduk atau berdiri yang terlalu lama.
-Komen mama : yelah kot, makin chubby ja muka..hee~

MERASAKAN GERAKAN BAYI ANDA
Pada kehamilan minggu ke 15-22 anda akan mulai merasakan gerakan bayi anda yang awalnya akan terasa seperti kibasan, tetapi di akhir trimester ini, anda akan benar-benar merasakan pergerakan bayi anda. Pada ibu yang baru pertama kali sering tidak dapat mengenali gerakan bayinya sampai minggu ke 19-22
-Komen mama : dah masuk 16 weeks ni, belum terasa la gerakannya..huu~ kulit tebal ni, sbb tu tak rasa sangat...hee~

Sumber Dari SINI ^_^

17 comments:

Ena said...

MAKIN MEMBESAR DAN TERUS MEMBESAR.. SONOT WALAU PUN TAK SELESA SBB TAK SEMUA ORG DAPAT ALAMINYA.. ^_^

etiey.com© said...

kak......rindu sama ariff. lama benar tak singgah sini. insyallah lepas ni boleh selalu datang sini sprti biasa dah.. heheheh take care yer

sarah-najwan said...

bagus share gini..
yg akak tahu gak..akak masa ni masih lagi mabuk kuat..huhu

zaidah said...

banyak ya daripada tidak nie eina....memang itulah perubahan ibu2 hamil..tapi suka tengok ibu hamil nie muka berseri2...

~~*Lady Salwa*~~ said...

Baca pasal perubahan2 masa pregnant ni teringat lak masa ngandungkan Summayyah dulu... Cam baru je ngandungkan dia... padahal dah 5 bulan lebih bersalin... hehe

**saat mengandung saat paling indah dalam hidup kan... :)

LiLy @ MumMyQiStInA said...

lily dulu trimester kedua..kaki & tgn semua kebas menyucuk2 tu..terutama diwktu pg..sakit yg amat..nk bgn pg tu..kaki x leh nk pijak lantai..sejukkan..mesti pakai selipar..sampai lily nangis2 x tahan dgn sakitnye..huhu..

Mamamya said...

wahh..kejap je rasanya dah nak masuk trimester kedua yerk...seronok baca blog kawan2 yg tgh preggy nih.....terasa nak jg menambah sorang lagi utk jd teman firas...tp tunggu dia besar sikit lah rasanya....

m@ri@ said...

dah lepas fasa ini..

Dilla Ady said...

dilla dulu trimester pertama adalah yg paling menyeksakan sekali...rase nk demam, lemah, mun...dan macam2 lagi..

trimester tak leh nk telan air liur, rase nk mun..jadi keje kemam air liur, bile da byk lari ke bilik air tuk meludah..huhuhu

eB ezrin said...

byk yg eB x raser... bukan semuer nmpknyer byer? :)

MaMa CyDa said...

seronoknya dapat rasa moment tuh kan. rindu lak rasanya mama nak rasa moment tuh balik eheheheh

MamaYatie said...

seronok baca perkembangan org pregnant...tp tak nak pregnant lagi..wuwu...

maszmadi said...

pengalaman itu mengajar kita erti kesabaran..... macam2 ragam ibu2 preggy ni kan.....

~izan~ said...

seronok baca kisah2 ibu pregnant ni dan info2 ni..

lain org lain pengalaman kan,dan lain anak lain jugak rasa =D

abah khalisha said...

tk lama dah nak kuar dah ni..hehehe..wife abah tk pernah plak ngadu bengkak kram kaki dia spanjang dia mengandung 2 thn lepas

ch@ said...

mostly kita dah rasa dan dpt mengatasinya dgn baik. cumanya, baby sentiasa bergerak aktif tak kira waktu, sampai kita rasa dia tak tidur pun. bergerak je. dh 7 bulan pun org x perasan kita pregnant, apa kes?

Fieza79 said...

seronok nya baca info ni..tq eina...

sekarang bukan terasa kibasan lg dah..gedebuk gedebak pergerakan baby boy ni hehee...giler aktif.!