About

Friday, March 11, 2011

.: Salam Jumaat :.

Tazkirah di hari Jumaat ~ hayati... ~

* Lapangnya masa kita ada kaitan dengan keberkatan hidup kita. Kita
adalah di bawah siksa Allah bilamana ada masa untuk buat benda tak baik tapi
takdak masa nak buat yang baik

* Jika kita tak pernah kecukupan duit maksudnya kita disiksa Allah

* *** Setitik air mata ibu jatuh, 10 kebajikan anak hilang so ibu2
jangan jatuh air mata ye and anak jangan bagi ibu jatuh air mata. Menangis
kerana anak berjaya dan bukan sedih kerana angkara anak

* Kalau balik tengah malam, buka lampu tengok dan tatap muka ibu,
sebab wajah orang tidur akan menampakkan segalanya

* Ada 3 mata yang tak dijilat api neraka

* Melihat kaabah sehingga menitis air mata

* Membaca quran sehingga menitis air mata

* Memandang wajah ibu yg sedar tidur / sedar hingga berlinang air mata

* 3 orang yg kita kena tengok dan selalu pandang dalam hidup, tengok
masa tidor!

* Anak

* Ibu

* Suami

Selingan: kata ustaz kalau kita ada perselisih faham dgn suami sampai nak
bercerai, tgk laa muka bila dia tidor kalau masih terbit perasan kasih,
sayang, cinta, rindu atau simpati, janganlah bercerai tapi jika tiada rasa
tu semua maksudnya jodoh dah memang takde, boleh proceed pi mahkamah :-)

* Orang yang selalu menatap and memandang ibunya takkan menangis di
hari kematian ibunya... kira tak menangis teruk laa..Bagi siapa yg masih ada
ibu, pandang laa selalu

* Adalah menjadi satu dosa jika kita mengguna jari telunjuk untuk
menujukkan sesuatu pada ibu

* Kalau ada niat yang baik teruskan laa..Allah akan bersama, jangan
takut

* Kalau tak mampu lakukan sesuatu, pasang niat pun mencukupi e.g. tak
mampu tolong org, niat nak tolong pun dah memadai

* *** Kalau kita tak mampu letakkan diri kita di tempat yang terbaik,
Allah akan letakkan kita di tempat terbaik dengan syarat letakan ibu kita di
tempat yang terbaik

* Ada kaedah yang mana kita boleh minta pada Allah, "ungkit" kebaikan
yang menimpa dengan tujuan untuk makbulkan doa kita. Kaedah tu dipanggil
"wasilah amal"

* "Ya Allah semalam aku sudah bersedekah sebanyak RM1, kalau itu satu
kebaikan jadikanlah ia penyebab makbulnya doaku ini"

* *** Paling banyak buat baik dengan ibu kita, lagi mustajab. Makna
dia wasilah amal ni sangat berkesan kalau yg dituntut tadi adalah hal hal
yang berkaitan kebaikan yang dibuat kepada ibu kita

* Tapi geng kalau sedekah RM1 takkan nak tuntutkan :-)

* Antara lain yang boleh dituntut adalah apabila kita ditimpa
sakit/musibah

* Kalau ditimpa sakit, baca laa Innalillahiwainnaillaihirojjiun,,,
then cakap dengan Allah

* "Ya Allah, berilah pahala besar untuk sakit yang aku tanggung ini"

* "Ya Allah, bagilah aku keampunan dosa atas sakit ku ini"

Even suapkan anak pun kita boleh tuntut, apatah lagi sedekah kepada ibu dan
orang yang memerlukkan.

* *** Barang siapa yang tidak mendoakan ibu selepas sembahyang buat
ibu yang sudah meninggal maka dikira dia anak derhaka walaupun pada waktu
ibunya hidup dia tak pernah menderhaka. Maksudnya jika ibu masih hidup atau
telah tiada, selepas setiap solat kita mesti doakannya!

* Doa orang yang masih hidup makbul untuk orang yang hidup dan mati.
Jadi doakan ibu kita telah tiada!

..bersambung...

P/S INFO EHSAN DARI EMAIL…

Renung-renungkan & Selamat beramal ~ & Selamat berhari minggu.. ^_^


10 comments:

chugie said...

best info ni tau.. buat sy rs syahdu plak! segalanya IBU kan?

nieda said...

salam jumaat...tq info

bintangku said...

Thanks 4 the info. Bagus info nie..

MamaYatie said...

tingginya darjat seorang ibu! untungnya org yg masih ada ibu :(

Ena said...

entry yg sangat bermakna ena..
thanks.. :)

ieda said...

sungguh lapang didada rasanya .. suke .. thanx dikk sudi share tazkirah ini :)

Mamamya said...

sekali lagi info yg sgt2 b'guna di hari jumaat ini....tq iena.

tetiba rindu kat mak w'pun baru smlm jumpa..:)

dinor's family said...

mmg pun klu kita pandang org2 yg kita sayang time tdo rasa lain mcm ja..sayang,kasih n sedih pun ada gak.....mak ..kita mmg btuah masih ada mak n kita pun dah mnjadi mak.....

Fieza79 said...

bila sebut tang bab ibu tu buat hati tersentuh sgt..sebak..huhuu..tq eina..!

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Sayhdunye Eina..teringat mak kat kg...rindu sgt2...