About

Tuesday, March 29, 2011

.: keTerujaaN setiaP kaLi buat laksa seBab... :.

Mama sangat2 suka buat LAKSA..
Semua sedia maklum kan..hehe..

But then, apa yang mendorong mama sangat2 teruja setiap kali buat laksa?
Hehe..mama bagitau jangan gelak plak…
Senyum je takpe..ngee..

Oooh si mata ikan sangat menggoda pada mama..
Haha..mata ikan?

Yup!
Mama suka ratah mata ikan..yang dah masak ler…
Kalau buat laksa, confirm banyak mata ikan leh mama culik dan ‘nyum’~

Hee…suka tau..masa dok asing2kan isi ikan tu tuk buat kuah..
Haa time tu la mama menyambil2..culik si mata-mata ikan tu..
Lalalala…sukanya hati dapat makan mata ikan manyak2..hahaha.. =P


On Friday tu kan mama buat laksa..
Kebetulan pulak jiran datang saja nak nyembang2 kat umah..
Datanglah mereka..
Mula tu watie dan anaknya yg comel..
Mama jamu laksa la apa lagi..
Time tu abah lom balik..

Then, kawan2 mak mama pulak..hee..
Jangan taktau, mak mama aka tok kedah arif..
Dok sini kejap je dah dapat kawan..
Hee~ jumpa time setiap kali turun ambik angin kat playground lah ni..hee..

Pagi tu, mak turun bawah temankan arif main @playground..
Jumpa kawan2 nya tu, ajak datang umah..

So, petangnya diorang datanglah..
menjamu laksa la kat diorang…2 kawan mak + cucu2 yang mereka jaga..he~
Jangan taktau, laksa mama best sampai makcik tu siap tanya resepi camna buat..
Hee…bangga mama tau..padahal resepi macam biasa jer..
Bezanya, diorang biasa buat letak serai..

But mama tak letak la..yang letak serai tu, maybe laksa penang kot..
Mama buat laksa kedah.. ^_^

Then, malam semalam kawan tok kedah ajak turun dengar ceramah kt surau..
Mak mama apa lagi, pantang di ajak la kan..
Mula lepas isyak, dekat kul 11 lebih baru balik..
Hee…rabu, esok ni tok kedah arif dah mau balik kampong..
Huu~ pasti arif rindu nantinya..

Takpelah..time to berkawan semula dengan kak balqis..
Dan jumpa Ibu pengasuh Arif…pasti terubat rindunya pada Tok..
Huu..hope so..

p/s dek kerana tok kedah mau balik esok, so mama ambik ler cuti..lalala..suka benor cuti lately ni kan..hee...nak buat camana, keluarga jugak harus menjadi keutamaan...kita ada cuti, ambik jerlah..dalam hal2 keluarga, jgn nak berkira sangat..! jangan ada yang kata, mama ni..asyik2 cuti jer sudahlah..biasalah mulut2 orang ni kan..kita cuti lebih sket pun salah..mcm la cuti tolak dari diorang punya cuti kan..huu~

27 comments:

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

ha???? mata ikan? mek na.sy takut tgk mata ikan..huhuhuhuhu
suami sy selalu usik..if makan ikan bakor..dia baling mata ikan dalam pinggan sy..menjerit la sy tgk mata tergolek2..wuwuwuuw

mak sy sian if dtg sini..sbb sini tak de org tua sgt..yg ade budak2 remaja & org bekerja..if pegi surau pon..dia & sorang ustazah tu je jemaah pompuan..mmg sian..tu dia cepat bohsan mai sini eheh

betul tu..lantak la org nak cakap ape
bkn kacau cuti depa pong
mek na nnti buh resipi laksa naa

mummy_ayu said...

best tu..ni yg buat teringin nak rasalaksa eina nie..
sian arif..tok nak balik dah..takpe, nanti leh main2 ngan kak balqis kan...

eima said...

sedap ke mata ikan tu ..aku wat pun sama tak letak serai ..heeee pelik rasa nye klu bubuh serai ...tak sedap la ....


ari tu ade sekali buat tuh ...kuah setengeh periuk tak abis2...buang je ..sbb dah dekat 5 hari dok perangat je ... huhu
syg tp nk wat cam ne .... dah bw opis tap tak abis sbb terbuat lebih dlm 3 kilo gitu ....

Fieza79 said...

wowoo..laksa kedah mmg sempoi kan eina..hehee kita org kedah mesti la pndai buat laksa sempoi kan eina...ekekekk..

rupa nya eina suka ratah mata ikan ye...fieza suka gak curi2 meratah ikan yg baru rebus...tp bkn mata nya la..nk kena terai jgk apa rasa yg sedap sgt hahaa...

aanie said...

hehe..tak berani nak culik mata ikan tu...
a'ah, kan..bknnya tolak cuti org lain..hikhik...

Fara_Adura said...

Wawawa.. rindu dunia blog. Br je apdet neh.. hehe.. wawawa tgk en3 laksa, menggamit2 hati nak komen.. hee.. sedapnye lahh.. peberet fara smpai bila2 tau.. wee~
Ur son getting ensem day by day lor.. laikkk :D

Zaidah said...

zai suka makan mata ikan goreng...sedap...macam tak sah klu tak cungkil mata ikan...hehehe

Hanis Azla said...

klu dah kena puji tu mmg kira pakarlah tu.. akak pun suka korek mata ikan.. nyum..nyumm.. sedap kan..

Nad @ MamaZakwan said...

ooooooooooooo

patut la mata kak eina shantek!!!
itu rahsia nya rupanya...

tak yah cari inner shine la gini, haha!

LyNn HaMzAh said...

lynn x pernah buat laksa tau..ramai yang cakap senang...

haslina said...

saya mmg fav laksa ni.
mesti sedap nyer laksa homemade gitu.

teringin gak nak rasa lieyna nya laksa.
;))

|| NaFiRaa || said...

eh eh!! saya pon suka sgt makan mata ikan..sedapkan!!! kikikiki..

Ena said...

HEHEH..

AGAKNYA TU PASAL MATA EINA BESAR KOT! NGEE.. KIDDING TAU!! ;D

ENA PUN SUKA GAK TP YG GORENG PUNYER TU PUN IKAN KECIK2.. IKAN BESOR TAK PERNAH MAKAN..

BUH LA RESEPI EINA.. NAK GAK MASAK LAKSA KEDAH.. ENA BIAS ALAKSA PENANG JEKK.. HUHUU.. NANTI BUH YEH!.

LANTAK LA DORANG TU..

LYAfrina said...

wowww...
bila blh rasa laksa eina ni?? kalo lyake sana.. blh k buatkan utk lya??? hehehe

UmiDAnisH said...

ooo... tak penah daku merasa mata ikan tp kene mata ikan kat bibir penah, hahaha..

bila dengar sebut laksa iena tu, terliur den.. umah da dekat2 je tu.. kang p serbu kang, haha

takpela dak arif tu hensem boy mana leh nangis..kan arif kan??

Izan Ishak said...

wahhh...makan mata ikan? mesti sedap nih sbb eina kan mmg selalu buat laksa kan...mmg dah pakar lah ni kan~

Mama Hanim said...

laksa sedap tu.. mmg laksa kedah best kan eina.. kt sp ni plg femes laksa sblh petronas bakar arang, power woo..

mata ikan? tips mata cantik mcm eina ye..hehe..

bintangku said...

Ada ker org buat laksa letak serai? Tak biasa lak buat mcm tu..

Ada sorg kwn saya pun mcm mamalieyna jgk. Suka mkn mata ikan. :)

~Siti Hajar~ said...

hehe...sy br buat laksa hr ahad ritu, sedap wooo...hahaha..puji diri sendiri lagik..nti eina bg la resipi, kot2 nk try resipi eina ke nti, blh yer???

cian ayep tok kedah dh nk blk..huhu..back to normal la pasni yer..

AshAnas said...

mamalieyna suka mata ikan ek, sama la cm adik sy...
sy pun klu buat laksa, laksa kedah je la... en.hubby suka sgt my laksa...

MrS. F!zA said...

beza laksa penang ngan kedah..mentua lg lah kalo buat laksa dia potong bahan2 mcm kcg pnjang, kobis..

kalo kedah mana ada kan..huhu tetiba terliur plk nk mkn laksa..uwaaaaaaaaaa

*ha?makan mata ikan??tkpe jgn makan otak ikan sudah..ekeke

Dilla Ady said...

tak tau pulak laksa kedah tak yah taruk serai..

slalu lakse penang ade taruk serai...

kena la kongsi resepi kalu camtu eina...

dilla tak la suke sgt mate ikan, tapi leh jek makan..yg goreng punye lagi sedap kan..

♥ aNJe a.k.a MaMa_BaLQis ♥ said...

kita suka laksa, minat sangat2 meh sini buat banyak bawak mai kat opis biar saya perabihkan wat kenduri...ha..ha..

Zue AnnaLeeya said...

kzue pon suke gak mkn mata ikan tuh.... klu time wat laksa atau nasakan yg byk pakai ikan rebus tuh kan??? akak mesti ratah2 bhgian kpala ikan tuh kecuali otak ikan akak tak mkn... hehehehe.... sama la plok....

~aSHa~ said...

kalo la umah kita dekat...compem tanpa segan silu...asha akan bertandang kat umah ari2 makan laksa...eheheheh sampai kuah laksa tu licin...

nieda said...

eina minta resepi laksa boleh??asyik wat laksa je mesti sodap

Ummi AmnaAmzar said...

lieyna..sama la kitaaaa....xsangka ada geng..heeee