About

Wednesday, March 9, 2011

.: jaNgan SiBuk .. :.

Kadangkala diri sendiri terlalu alpa & mudah melakukan kesilapan tanpa sedar..

N3 ini terhasil sebagai ingatan tuk diri sendiri dan mereka2 yang berkenaan..
Untuk renungan bersama…Insyaallah…~

• JANGAN SIBUK pertikaikan seseorang itu tak ada kerja, kerja melayan internet je kerja dia, tapi adalah lebih baik..pertikaikan sejauh mana sumbangan diri sendiri terhadap kerja yang diamanahkan..

• JANGAN SIBUK mencari kesalahan orang sebaliknya berusaha dan tenung diri sendiri “ macamana kaedah untuk mempertingkatkan pencapaian diri sendiri”

• JANGAN SIBUK mengumpat orang, mengata dan mencanang kekurangan orang, sebaliknya sibukkan diri sendiri dengan merenung dan mencari apa kelemahan diri sendiri yang boleh dipertingkatkan..

• JANGAN SIBUK mencari kekayaan dunia semata-mata sebaliknya sibukkan juga diri sendiri mencari kekayaan untuk akhirat sana..Insyaallah…

Bukan apa2, Cuma ingatan untuk diri sendiri dan semua…yang skodeng2 tanpa diundang juga dan yang mengintai just suka2…dan seangkatan dengannya..

“kita cuma manusia biasa, bila perasaan FRUST menguasai dan rasa MALAS acapkali diperkata..maka penyakit itu akan terus merebak biak dan melarat2… so.... ^_^

KESIMPULAN: Cermin Diri ! bagus sangatkah kita untuk pertikaikan tentang hal2 orang lain..Cermin Diri ! Lakukan perubahan jika perubahan itu adalah yang terbaik untuk kita..!

p/s Insyaallah…tak salah sentiasa memperingatkan diri sendiri, disamping sama-sama ingat mengingati antara satu sama lain…janji niat asalnya..Ikhlas~

22 comments:

♥ Anje a.k.a Mama_Balqis said...

yup setuju, kata2 tu ditujukan untuk....tet.....paham2 aje udahla ek..

Nad @ MamaZakwan said...

thanks kak eina sbb igtkan saya jugak! :)

insan biasa said...

yezzaaaaaaa setuju sangat...mmg ramai sangat skrang ni manusia yg sibuk dok mengata org tapi kain sendiri dah terselak luas tak sedar2...diam lebih baik..

Zue AnnaLeeya said...

setujuuuuuu..... tak pyh sebok psl org lain... nilaikn diri kita sdiri dlu....

Izan Ishak said...

betul tu eina... ada org mmg jenis suka cari kesalahan org lain. ignore saje org2 camni.

mummy_ayu said...

entry yg sgt bagus..tq for sharing..
saling ingat mengingatkan..

r|nA @ ja|j|na said...

uwaa, terasa kecik aje diri ini..same² lah kite perbaiki diri kite, insyaallah..

MamaYatie said...

setuju!! nak2 hak no 1 tur..apapun time kasih mengingatkan..

bintangku said...

Nak klik "suka" cam dlm fb tu kat mana? :P

chugie said...

setuju juga, dan yang paling penting TAHU BAWA DIRI kan??
kerja kita, kita je yang tahu camna nk buat.. happy sokmo ye eina!

ch@ said...

terima kasih peringatan akak ni, tapiii kak orang yg dikata jangan sibuk ni juga kena ngata tau, sbb macam anti-sosial, tak campur orang. hrmmm. kena pada-pada la kan kak kan? ok klik suka. Hiii.

mamashikin said...

kak iena, sy setuju sgt yg no 1 tuh..tak paham la org yg suka dengki pasal keje ni kan..dah kita online pun, sb takde keje nk buat...cth mcm kat tempat sy..mmg takde keje, so blh le bertenetnya...tp ada jugak yg spesis pedengki...hish..

Mamamya said...

mmg x salah kan klu kita saling ingat m'ingati...kerana kdg2 sbgi manusia biasa kita x lari dr melakukan kesilapan/kesalahan...

dan tiada salahnya mengakui kesilapan diri & meminta maaf di aias keterlajuran....

thanks iena....

eima said...

betui tuh... tp kadang tu kite gak sebuk mempertikai pasal kawan kite yg sebuk nk ngandung tp mo berusaha even kite dah nasihat kat die ...

Dilla Ady said...

kadang2 rase cam terduduk dgr cakap2 org yg nampak kurang diri kite ni jek kan eina..

diri sendiri tu bagus sgt ke..

takpe, same2 kite kuat menghadapi org2 camni eh eina!

~Siti Hajar~ said...

kata2 yg penuh makna...harus dinilai diri kita mcmna, digolongan itu @ sebaliknya...

renung2kan & selamat beramal!!!

BIONIC WOMEN said...

setuju ngan kak eina...

norihan said...

saya pun sokong dengan iena...marahkan orang tentu bersebab dan kita pun perlu mengingatkan diri kita ni jugak...

Fieza79 said...

org yg jenis mcm tu patut sgt baca ni eina...fieza pn setuju tu...geram jgk dgn org sekeliling ni y suka mngumpat mengeji dan menilai org sesuka hati...leh stres dgn org2 mcm tu kan...

dinor's family said...

ni la sikap org melayu yg suka mnyibuk satu hal, yg lg parah tu yg suka melaga2kn org eee xsuka...

NzA said...

trkdg kita sibuk dok mmperkatakan kelemahan org lain tnpa sedar diri sndiri byk melakukan kesilapan..sama2 ingat mengingat w.pn realitinya pahit utk diterima.

mrs.spicy said...

huhuhu..sometimes bila tak diingatkan jadi lupa..sabor yer kak ieyna