About

Thursday, February 10, 2011

.: PoKok MenGkuaNg yg disebut itu :.

yuhu..
n3 pasal aktiviti @ perkara di kampung lagi..

sepertimana n3 sebelum ni pasal mengkuang tu..
meh sini, nak tempek pokoknye pulak..

susah nak jumpa skrg ni tau..
yang ada kt kawasan umah tok kedah arif tu pun kira nasib la dia hidup dan membiak dengan baik..

dan yg penting, ada orang nak memanfaatkannya, tok kedah arif lah tu..hehe..
setakad ni..ada buat tikar mengkuang, bakul, supit, pasu..beg..dan macam2 lah..
selalu atas permintaan orang, kadang sesaja je buat..
kalau ada yg bertanya, dah sedia ada..
selalu jugak tok kedah arif ni..join program kraf malaysia..
buat pameran sana sini..

walaupun usia dah nak beranjak ke65 tahun..
tapi Alhamdulillah kekuatan dan semangat tu masih ada..
sayangnya takde sorang pun dikalangan anak2 nya ni mewarisi seni itu..
sayang kan..huhu..

meh tempek pokok mengkuang yg dimaksudkan..^_^
khususnya buat mereka yg belum pernah tengok..hehe..

~ ye gini la ghupe pokok mengkuang itu
awas~berduri tau..

tu je snap..

selingan..aktiviti jalan2 arif sambil menemani pak ucunye memotong pokok teh sekeliling umah..


~ups termasuk plak pokok ciku ni..@ mama panggil pokok sawa..^_^



~sekian

22 comments:

chugie said...

pernah gak jumpa pokok mengkuang tu.. bahaya durinye tu! awas..

aFRiNa-BaTRiSy!A said...

- to mama : rindunya nk blogwalking kat blog lina..;))
- arif makin cute..;D
- rajinnya mama update selalu..
- keep on blogging tau..

aFRiNa-BaTRiSy!A said...

to mama:
- rindu nk blogwalking kat blog mama..;)
- waaaahhhh, selalu hapdet erk...rajinnya...xmacam me..;p
- keep on blogging tau..

Zur@ZaRi said...

eiyna, zura baru tau ni pokok mengkuang... tak penah tgk pun sebelum nie... tgk ariff kat bendang macam jeles jer. sbb tak penah sampai...

BIONIC WOMEN said...

kat kg me pun banyak pokok mengkuang nih. dulu arwah tok selalu jugak wat tikar, tudung saji dan sebgainya.
ooo. kat kedah pun panggil sawa ek macam org kelantan..me panggil ciku..

ieda said...

memang kat kg banyak kan ..
banyak jugak kegunaannya .. org skrg entah tau entah tidak nak gune daun mengkuang nie huhuhu

Ummi AmnaAmzar said...

lama xtgk pokok mengkuang.. ms arwah tok ada rajin sgt ikut dia p ambik mengkuang n proses buat tikaq..rindu waktu tuuuuu

@e_da said...

best kan kat kg.. mcm2 ada... pasal pokok mengkuang tu kan.. dulu sy buat thesis tajuk pasal daun mengkuang dan pandan dlm anyaman.. heheh

Hanis Azla said...

oh, itulah pokok mengkuang yer.. pernah tengok tapi tak tahu pula itu pokoknya.. arif nmpk enjoy kat kg.. ceria sgt mukanya..

Zue AnnaLeeya said...

bestnyer buah ciku.....

Dilla Ady said...

ooo..camni rupenye..tak penah tgk live..

beznye dak arif balik kedah..dapat tgk sawah padi..cantiknyeee...sejuk jek mate tgk..

Zaidah said...

orang johor pun panggil ciku....redupnyer suasana kampung dikelilingi pokok2...sejuk

Mamamya said...

owhh...org utara panggil buah ciku buah sawa ker?? sedap kan...tp skrg dah ssh nak jumpa...klu kat pasaraya pun jarang nampak....

penah beli dulu anak2 kata buah kiwi..ehehe... :D

p/s:klu la iena/tok kedah ni dekat mmg lia nak sgt beli tikar mengkuang tue....

Alimaz-Kembara Terasing said...

kalau org tua2 dulu2 buat tikar mengkuang dah ni.....

nieda said...

seronok tgk pemandangan kg..arif pun happy

mamaaedrean said...

ciku... my fav... nati bwk lik skit eh? ;p

Gieyana said...

mmg susah dh nk jumpa pokok mengkuang nie..byk dh pupus kan..

tingat kt mak aku yg pandai buat tikar dr mengkuang nie..:D

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Salam Eina..rasa lama plak X mai sini..Ada prob skitlah.. :(

Syioknye berada d kg..Jiwa tenang jer tgk suasananye yg damai..see..Arif pon nampak happy jer.. ^_^

dinor's family said...

mak mmg suka mympan warisan turun temurun tp ada gak yg dengki nak musnahkn nya...

Aida Alias said...

dulu masa akak kecik2.. atuk akak selalu gak cari dan mengkuang ni.. buat tikar. tp sekarang daun ni rasa mcm dh nak pupus kan..

CiK JuE said...

kampung mama nampak best sangat...

Izan Ishak said...

mmg susah nak jumpa pokok mengkuang ni kan eina. izan pun tak pernah tgk live.

alhamdulillah...tok kedah masih kuat lagi...kita doakan mak2 kit asihat sentiasa ye eina~ (mak izan pun thn ni dah 68)