About

Monday, December 6, 2010

.: SeLamat Tahun Baru Hijrah! :.

*n3 autopublish*

Doa Akhir Tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah.

Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata “Kesusahan bagiku dan sia-sia lah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun”


Doa Akhir Tahun Hijrah

Doa Awal Tahun dibaca 3 kali selepas maghrib pada malam satu Muharram. Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata “Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah Syaitan”.


Doa Awal Tahun Hijrah

Sumber: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)

Hikmah membaca doa akhir tahun Hijrah adalah kita memperingati amalan-amalan pada tahun lalu, sama ada yang amalan yang membawa kebaikan mahupun amalan yang membawa kepada dosa dan lalu meminta ampun atas kesalahan-kesalahan serta meminta perlindungan Allah swt. daripada kejahatan syaitan dan manusia.

p/s seronoknya mereka2 yang sambung cuti tu..huhu..jeles2x.. =P

19 comments:

Fieza79 said...

tq eina to sharing...
ari ni fieza cuti lg dan bersambung besok..ohh best..!

LYaFRINA said...

sesuatu y bgus utk dikongsi bersama..
selamat tahun baru.. sama2 kita berhijarah k arah y lbh baik n diredhai.

Ena said...

Thanks 4 sharing.. :D

Izan Ishak said...

thanks for sharing eina...

* izan dah tag eina utk join GA mamakembar3. Ini linknya ye~

http://diariummi.blogspot.com/2010/12/mama-kembar-3-buat-giveaway-yay.html

az rina a.k.a jaijina said...

sharing is caring, tq kak..

Mama Hanim said...

tq sudi share eina.. bagus tu.. slmt tahun baru..

|| NaFiRaa || said...

selamat menyambut awal muharam jugak... tq sebab sudi share doa2 tu~

nza said...

TQ 4 sharing...br jap tadi dok sibuk minta doa nie dr abah akak...kalu kt johor@ rumah sndiri senang cz dpn surau...mmg depa passing awai2....

haslina said...

syukur umur kita dipanjangkan lagi utk melihat tahun baru lagi sekali...
alhamdulilah...

tq kerana mengingatkan kita semua yg mungkin terlupa...
;))

♥Leily|Ummi Alya Husna♥ said...

salam maal hijrah gak mamalieyna..
semoga hari ini lebih baik dr semalam, okeh.. =)
plus, selamat bercuti!!

UmmiRosma said...

Salam muhibbah...dari Brunei...

Selamat Tahun Baru Hijrah :D

mummy_ayu said...

Selamat Tahun BaruHijrah jugak to Lieyan & family..!!!

Dilla Ady said...

thanks eina share doa nih..besau dan jelas gitu..hihihi

Cik Jue said...

hadiah dah sampai terima kasih...
selamat tahun baru jugak...

MamaYatie said...

time kasih..share..saya dtg sini baca doa

Mamamya said...

tq iena for sharing.....

lia stil kat kampung ni sambung cuti... ^___^ (sjer nak bagi iena jeles...ngeee)

p/s: lama x dtg cni geram btl tgk gmbr arif kat n3 sblm ni....comelnya!!

hajarus said...

tq mamalieyna 4 sharing...

Selamat Tahun Baru Hijrah juger... :)

Zaidah said...

selamat Ma'al hijrah...

mama rifQy said...

Selamat menyambut maal hijrah!!