About

Thursday, December 9, 2010

.: kawaN2 perNah maKan buaH ni?..maMa sukaaaa.. :.

*n3 AUTOPUBLISH LAGI DAA..*

yuhuu...
selamat bertemu kembali..hehe..

buah apa?
buah ni...asam jawa!
oooh...mama sangat2 suka..

dah lama tak makan, yg 'putik2' ni tau..
ooh means 'Muda'!..

sedapppppp...masaam...eiii sukaaa...

tetiba teringat kenangan lalu tau..
sebabnya..time kt kg dulu..
zaman muda remaja, sangat suka makan buah ni..
sebab pokok ada depan rumah jer..

tapi sejak beberapa tahun yang sudah..(herm..berbelas tahun jugak kot..)
pokok tu dah ditumbangkan..
tak dpt merasa lagi..huhu..

dan bilamana berhijrah ke kota selangor ni..
lagila susah nak jumpa!

haiiish la cam ngidam pun ado..
tapi idak ler peknen ye kawan2..hehe..

ini, kakak mama yang kasi..
kat rumah barunya di Rawang, ada pokok asam jawa ni..
waaaa best weeeh leh pekena selalu..weiii..suka2x..

kawan2 biasa makan tak?
camna cara kawan2 makan?

mama kadang2 tumbuk je campur sekali cili, gula, garam, belacan..
tapi ada jugak makan camni jer..
mabeles!
kali ni mama, tumbuk asing pencicah dia..letak garam+gula+cili+kicap+belacan!

abah tak reti makan, so mama makan sorang! waweiii...sedap sangat! ^_^

31 comments:

LYaFRINA said...

buah asam jawa tu mmg suke sgt2..
cedap!!

zue @ annaleeya said...

mmg suker... klu org kelantan dan besut panggil buah nih, buah celagi...

Dilla Ady said...

tak pandai makan..ari tu mak ade beli sebungkus..last2 buang..huhu

[-suziey-] said...

erkkk mkn potong2 camtu? dgn kulit ke? xpnh plak..

mummy_ayu said...

buah asam jaya kan?..tak pernah makan..cedap ek?

Sidratul Muntaha said...

aaa
masam ler aku cannot gi!
adeiii
seb baik negeri selangor aku tak jumpa lagi pokok nih
huhuhh

MamaYatie said...

kecur air liur sihh...tak penah makan yg muda..selalu beli yg manis tur..sebelah k'tan & trg byk RM7/kg kot

zurazari said...

masam sangat.
penah makan tp zura jenis tak makan masam=))

Ummi AmnaAmzar said...

mak aiii..meleleh ayaq liuq ummi nih..mn dapat..lieyna skrg sngor kat mn?

it's all about glamhijab and shawl said...

sedapnya kak.unikla cara akak makan.tak pernah mkn camtu.naura slalu makan yg dah masak.mmg sedpa.pasni nak try mkn camtu gakler.terliur rasanya

UmiDAnisH said...

kalau da masak, bole la jugak nak mamam.. kalau muda bangat gitu, tak pandai..hihih lagipun umidanish takleh makan masam.. ada gestrik tahap otomen..sedihnya tgk cam sedap plak..hihi

ciK mOt ©™ said...

buah celagi...besttt

aNaYaNa said...

salam mamalieyna..

betol2 ini buah celagi..
sangat masam lorr..
saya makan yang msak ranum jer..huhuw..

mek da ©™ said...

woi meleleh air liur akuuuuuuuuuuu..plssss kakkk

az rina a.k.a jaijina said...

penah makan, tp tak gemor sangat..dia masam² skit kan..

hajarus said...

hajar pun xreti makan & xpernah mkn camtu.. tengok cr akak mkn ni rase teringin nak try mkn pulak...

Fieza79 said...

eina..dah kecur air liur ni...uishh best tu pon dh lm tk makan...ms zaman kecik2 dl sll la makan...

ann @ hatiberbunga said...

hehe.. wpun x penah makan, tp bila nengok gitu gaya dihidangkan, rasa cam kecur gak ni. hihi...

|| NaFiRaa || said...

terus kecur air liur.. suka jugak makan buah tuh.. tapi yang dh masak.. kalo yg muda cam tuh.. kasi kat hubby..dia suka makan masam.. muehehe

Ena said...

owh.. buah asam nie.. ena tahu tu.. ena memg suka la kalo dpat makan.. cicah pulak mcm tu.. fuhh!! kecor liur nie.. hehe..

na dulu kecik2 memg membesar ngan buah nie jugak.. tapi dah lama tak dpat makan.. huhu..

eB@mamaAerish'n'Aed said...

tauuuu... tapi eb x suker benda msm... ;p

jom singgah amek awards >_<

bintangku said...

tak pnh mkn sbb tak suke mkn mknn yg masam2. Ms peknen pun tak layan sgt yg masam2 nie.

eima said...

kecur ....
eeeiiiii
sedap
klu tumbuk2 separuh hancur ..letak garam gula cili pun sedap...pastu curah kicap ....marbeles...

ct rahani said...

sedapnya.. dulu2 pun suka gak.. ms kt kg senang nk cari.. skrg dh duk bandar nih mmg susah la nk jumpa..

~Siti Hajar~ said...

kecur ayaq lioq tgk gmbr asam jawa muda tuh..hehe

sy suka la eina, klu kat sini sy pnh mkn ms nak p Pulau Aman, kat jeti tu ada pokok asam, km berehat bwk pokok asam tu sambil ambik buah dia, tp xcicah apa2 pun ngappp gitu jer...masam giler tp sedap..

Mamamya said...

waduh2...kompom masam buah ni kan...dah namanya pun asam jawa....

lia x penah makan lah iena..pokoknya pun x penah jumpa... ^__^

tp dapat bayangkan lah mcmana rasa masamnya tue....sesuai utk ibu2 yg tgh mabuk2 nih...

ummumishkah said...

yer.. celagi! me pun suka makan jeruk ni ataupun yg dah masak tu. Hari tu balik kg sempat beli.. banyak jual. :)

shila said...

Wah teringat masa kecik2 dulu mkn buah asam jawa ni... yg tumbuk campuq semua tu plg sedap... dah kwn ngn org johor dah tak jumpa lagi... kalau balik Baling pun susah nak jumpa dah yg muda... pokok dah xder... kecuq ayaq liuq dok terbayang makan buah asam jawa ni...

Mama Hanim said...

i like it tooooo...hehe..

mama rifQy said...

Pernah gak makan! tapi xpnh lak wat macam kak eina tuhh!

Elly & Emmy said...

haa.. pernah sangatt .. ni stail makan org utara.. cicah garam belacan.. alamak kechur laa pulakk..