About

Wednesday, October 6, 2010

.: seBeLum baTuK menYeraNg baRu2 Ni , ARif SuKa saNgat miNum Ni.. :.

Minum apa?

SOLIVITE!!

Sejak2 dia dah pandai sedut air pakai straw..
Abah kalau g shoping mesti ambik minuman ni wat stok tuk arif..
Simpan banyak2 dalam peti ais..

Arif lak setiap kali balik dari umah Ibu Pengasuh petang2..
Sure tuju kat peti ais, cari ni…
Agaknye ini pun menyumbang kepada batuknya yang teruk ke haa?

Yelah air minuman ni simpan dalam peti ais kan..
Dah tu lak, arif bila dah dapat minum..
Selagi tak habis sebotol tu, dia seduttttt jerrr tanpa henti tau!
Ish..mama lak seriau..

Sudahnya skrg stok dah takde lagi..
Sebab batuknya si arif sangat menjadi2

Dan sekarang mama pun dah berjangkit batuknya! huhu..
Lunch time pun takde minum ais dah..huhu..

Jom, layan sket pic arif..balik dr umah Ibu last week ni..
Terus tuju ke peti ais, nak cari SOLIVITE & Kita Minum Dulu !!!! ^_^

selagi tak habis ..selagi tu mulut tak lepas dari straw tu..huhu..
sehari kalau mama kasi can, mau habis stok 5 botol sekali gus! huhu..
p/s arif sangat ceria bila time sihat..bila dah kurang sihat..tak best betul mama tengok dia..huhu..


35 comments:

@e_da said...

same like my son suka sgt air ni.. diorg suka rasa lain dr susu diorg gaknya.. pastu suka main straw

Ena said...

owh.. itu kisahnya..

anak2 ena usahkan solivite.. apa2 minuman yg bertin & berkotak dorang tok leh minum tau ena.. sbb lam tu ada pengawet nak kasi tahan lame.. anak2 ena pulak paru2 dorang tak kuat.. so memg sangat tak sesuai diminum.. dulu masa tak tahu memg ena selalu bg air2 mcm tu.. tapi bila doc dah bgtahu tak leh kasi.. so, kami pun tak kasi la.. cuma sesekali bila dorang teringin sanagt kasi la sikit..

ummumishkah said...

Sedapnya ariff.. abang muhammad berbotol2 boleh habiskan air ni dlm masa beberapa saat jer.. huhuhu

~~*Lady Salwa*~~ said...

owh ye ke... sal jarang2 la bagi kat faris. kalau bagi pun bagi yakult je sebab orang kata bagus kalau budak tengah demam...

selalunya pas bagi yakult memang demam dia akan kurang...

yg lain2 faris tak berapa nak minum...

tu la, kalau anak2 tak sihat ni kita tengok pun rasa susah hati je...

nieda said...

owh patutla dia batuk, minum sejuk kot. yang bagusnya Arif ni kuat minum. Humaira minum sikit je. Kalau bagi vitagen minum sikit je,

Intan Inn said...

erm samlah mcm anak intan suka minum solivite ker vitagen ker..mmg akan batuk sbb nyer air tue manis sgt itnan rasalah...

mamalieyna said...

@e_da:
tu la rasa lain dr susu yang biasa diorang minum kan..tu yg diorang suka..^_^

mamalieyna said...

Ena:
ooh camtu ke, herm..nak kena rujuk ngn doktor gak la..tanya pendapat..

norihan said...

iena,sama cam sarah...air solivite ni mesti ada kat peti ais,kalau takde punye dia ngamuk,asyik cakap nak air,nak air...kadang2 risau jugak nak bagi minum air macam ni banyak..tapi dah dia suke terpaksa bagi jugak

Mama Hanim said...

hanim since kecik smp skang mmg slalu minum yakult.. plg x skali seminggu.. ribena pn dia suka minum.. Alhamdulillah jrg batuk or demam.

take care ayep..moga cepat sembuh ye..

|| NaFiRaa || said...

my anis pon suka minum air nih.. kalo tak pesan.. kejap2 dia gi amik lagi.. last2 pesan kat dia.. 1 hari 1 botol jek boleh minum~

az rina a.k.a jaijina said...

ini jgn kate budak², mak budak pon suke jugak ni..kalau dibiarkan, boleh abis berbalang², hahaha..

bintangku said...

Najmi suka minum yg jenama dutch lady tu.... botol kecik jer... tak ingat nama apa. Kalo botol besar dia tak suka habiskan. Dia lebih suka air masak.

MrS. F!zA said...

oo tu sbb la batuk tu.. byk sgt minum ni kot..

mummy_ayu said...

ala siannye..kurangkan la kasi solitive tu..ayu kasi sesekali jer...

mummy_ayu said...

semoga cepat sembuh to ayeep & mama ayeep sekali... :-)

Cyda Acme said...

samalah kak cam anak kita .. mmg camtuh kot bdk2 nih ... anak sy pon kalo lepas minum air nih mesti kena batuk2 so skang nih kalo nak bg dia minum air nih mmg kitorg tak letak lam fridge lagik dah .. alhamdulillah dia tak komplen ckp tak sejuk ke .. apa ke ... hu3

mamamiera said...

samelah heqal..
Tiap2 ptg beli air kultur ni sblm amik dorang.
Kalo xbli mngamok2 dlm keta.Rasanye sume bbdak suka..
Rasanye yg lain dr susu, susu panas..
Dpt air sjuk yg cmgini lah dorang suke.straw nye d buat main2.. Tol x? Tp mmg menda ni kalo ari2 mnum wat dorang jd batuk..

'NuReeN' said...

byk tol ayep minum.. elly minum vitagen.. 1 botol pon susah nk abis kecuali dia lapaq..

Fieza79 said...

solivite ni mcm vitagen gak la..takkan psl minum tu kot eina..kurang kan la stok tu..jgn kasi minum tgk mcm mana..

saranan kwn2 suwoh minum yakult tu leh kurang kan demam...try arr...

kak long said...

anak kaklong pun dulu suka minum ni...hari2...kejap2 demam,batuk,selsema...
skrg tak bagi lagi dah....
serikkkk!

Ciklinn said...

solivite mmg budak2 suka.. kira air2 camni mmg feveret anak2kan.. anak ciklinn si kecik umar tu pun bukn main kalu dpt... habis berbotol...

Adeeya said...

I like I like heee, sangat sedap! :D

cha said...

macam mana nak ajar dia sedut air mama. oni dah pandai sikit-sikit rasanya. tapiii macam tak konfiden je.

BIONIC WOMEN said...

anak saya minum yakult jer..itupun sebulan skali jer beli..hehe..walaupun umur dah hampir 3 thn tapi saya memang x bagi sangat minum. biasanya saya minum dulu separuh botl then baru bagi balance tuh

mek da ©™ said...

haikal plak selagi tak abis air nih slagi tuh dia nk bukak peti ais..nk abiskan jgkkk

[-suziey-] said...

yuhuuu..salam jenguk2 dak arief..oooo suka minum solivite ye...besela budak klu dh pndai minta sesautu tu..mmg tu je dia nk..mcm aQeel pantang nmpk vitagen..nk vitagen je..harus ade stock..tp dia jenis minum sket2..xmcm arief..abis minum sebotol//haih...

Adlina Husaini said...

salam melawat dak comey ngan maknye

ina tak ajaq lagi aisy minum2 tu,paranoid sikit mak ni

btw sedap eh arief..sian batuk2 mesti sakit tekat n dada kalau teruk sgt

cepat sembuh ye sayang, aunty doakan utk arief, amin..

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

hurmm..air2 cam ni rasa kene kurangkan la mek na..sbb kandungan gula dia tinggi..mmg dia kate minum kesihatan..cube mek na rasa..manissss...

bagsla dah makin sihat..suka auntie tgk..sedih tgk arip terlepekkk je ari tuh...uhuhu

mrs.spicy said...

ayep xsihat lagi ke? xpe ayep, xsihat sebab nak makin besar tuh. get well sonn ayep

**sHiKinn** said...

air ni sbnarnya elok juga untuk sistem pencernaan kn..tp kalo slalu minum dia xelok juga.tp biasala kn budak2..sama ngn abang long.suka minum vitagen..yg ni pun suka juga..dlm peti harus ada..

Dilla Ady said...

acha tak brape suke lak kalu masam 2 camni..

sian arif..tak sihat lagi rupenye..

♥mamaQASrina♥ said...

mamalieyna :.. hai sori mama..lama x terjah sini.. agak bz sket kebelakangan nih.. blog pun x update.. dh bersawang dah.. nak masuk kontest pun x sempat.. ada pertanyaan sket nak tanya nih.. bleh bg email tak? atau email balik kt email saya nfaw_8083@yahoo.com, thanks ya mama

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

arief saya pula beum pandai minum dalam straw hehe..masih dalam botol

Mamamya said...

salam eiyna.....

lamanya x 'bersua' kan.....masih blm t'lambat nak wish selamat hari raya....(raya blm habis kan..kan....)

anak2 lia pn tgh batuk nih...musim agaknya...ada kawan b'tau suruh bagi makan yogurt....tp lia blm try lg..x tau la mujarab @ x.....

p/s: sedih x dapat join contest sbb anak2 lia dah t'lbh umur.....