About

Thursday, August 12, 2010

.: ZooM iN..MereBakNya FLU :.

Rebakan bermula di umah Ibu pengasuh..
Sekarang membawa kepada Arif..
Sepertimana Anje a.k.a Mama_Balqish mention sebelum ni
Si Balqish kan selesema baru2 ni..
Pastu membawa ke Ibu pengasuh diorang..

Then ari Selasa tu..membawa ke Arif pulak..
Selesema tak teruk sangat..
Cuma petang semalam je..
Selesama pastu muntah!

Kat rumah Ibu pengasuh sekali muntah, makan pun kurang sikit (kata Ibu)
Then balik petang semalam tu, dalam kete..
After me’nyot’2 air masak habis sebotol..
Dia muntah dgn tiba2…idung pun berhingus..cian..

Sampai rumah..muntah skali lagi..
After minum jugak…haishh..terlebih air dalam badankah?
Arif ni memang kuat minum air masak..sebotol kejap je habis..
Susu kt rumah sangat kurang..sekali or tak minum langsung kdg2 (di hari bekerja lah!)
Nape lah gamaknya tu..

Pagi ni nampak ok je..
Cuma idung still berair..seb baik takde demam ke hapa ke..
Tapi bagi jgk la ubat mlm tadi..ubat selesema+ubat muntah
Makin seksa nak bagi minum ubat..cam gaya mendera pun ada..
Dok picit mulut kasi bukak..susah bila dah bergigi ni..asyik cover mulut ngan gigi je..
Hoho…cabaran sungguh!

Pepun hope arif ok today kat umah ibu pengasuh..mama bekalkan nasi goreng! ^_^..harap dia berselera makan..

zoom in sket muka budak selesema petang semalam nye snap!
sebelum kejadian muntah berlaku..muka pun tak bermaya je..huhu..







26 comments:

MrS. F!zA said...

eh tak jatuh ke arif tido kt hjug tu.. cian kan.. kalo duk tmpt ngasuh ramai ni camtula.. selsema, demam. jap ok jap jd.. selsema la plg kerap kan..

zue @ annaleeya said...

selsema mmmg cepat tul jangkit kan??? airel pon selsema gak skang... batuk2 pon tak ilang lagik... nih seme berjangkit kt taska la...

Intan Inn said...

alahai kesiannyer dia..bagi makan ubat tau..mmg budak2 cepat kene selsema..skrg anak intan batuk pun tak kurang lg..

♥ Anje a.k.a Mama_Balqis ♥ said...

to fiza: rumah pengasuh tu tak ramai...ada balqis & ayep je hu...hu..jangkit sesama diorang je...

tu la ari tu ibu selsema la ni ayep plak...ni semua gara2 peluk cium ni tu yang berjangkit tu...balqis ari tu selsema sebab asyik nangis je kena sakat dgn sepupunya...ayep cepat sembuh k...sian sampai muntah2 lagik...balqis sejak dok rumah ibu alhamdulillah tak demam, kalo selsema @ batuk pun kejap je dah baik...ari tu selsema opah balqis sapu kunyit kat hidung, petua orang tua...pastu kejap je sembuh...

Fieza79 said...

cian arif kena flu pulak...bdk2 ssh sgoh nk kasi ubat kan btol cm eina kata tu cm mendera pon da gaya tu paksa mkn ubat...paksa pon paksa la jnji anak cpt la sihat nya...huhu

Hamizah said...

moga cpt sembuh..

'NuReeN' said...

biasa la bdk2 mmg cepat jerr kena jangkitan cam 2.. ubat nak bg mkn kena pujuk @ puji senang la cikit..
ellesya pn x suka minum susu jgk

mamalieyna said...

mrs fiza:
hehe..arif duduk tak diam dlm kete..gitu ler..dlm pengawasan tak la jatuh! ^_^

arif duk berdua je dgn kak balqishnye tu..bak kata anje tu ha..berjngkt dr kiss lah ni..kak balqish kiss si ibu..ibu lak kissnye si arif..mudah no la terkena..huhu..

mamalieyna said...

kak zue:
tu la kak, musim agknya..mudah terkena selesema ni kan..sian anak2..takpe tak lama kot..hrpnya cpt la baik!

mamalieyna said...

intann inn:
tu la nak kena paksa gak mkn ubtt,kalau tak lg lmbt baiknya!

mamalieyna said...

anje:
tu la anje, bak kata ibu gak, berjgkit dr kiss2 lah ni..ibu suka cheoum2 depa2 ni..dah sorang2 berjgkit..tp tak dapat elak kan..budak2 mmg mudah terkena..ohho petua tu..leh apply la blk ni, kalo tak baik lg..

mamalieyna said...

fieza:
tu la kan, kena gak paksa2..walau dh gaya mendera..huhu..nk cpt sihat!

mamalieyna said...

hamizah:
thanks ya! amin..

mamalieyna said...

nureen:
huhu..arif lum pandai, mkn pujian, susah nak pujuk..sudahnya paksa jugak..huhu..

tu la makin kurang nyusu..huhu..

az rina a.k.a jaijina said...

kesian ayep..semua kene sakit aje ni, musim agaknye org sakit ni..echa sejak2 demam ni mmg makan + susu dia kureng..turun plak le berat badan dia nnti..

hope ayep lekas sembuh ye..

~~*Lady Salwa*~~ said...

Alo, ciannya arif... Faris pun sama la akak... Lagi la, selsema dah nak dekat sebulan. Tak hilang2... Masa mak sal datang hari tu dah kering.

Masuk je taska balik, dah berair balik hidung tu... Memang tak dapat nak elak...

Hope arif cepat baik ye...

**try bagi minum madu mahabbah keluaran tok guru tu.

Dulu sal dok bagi jugak kat faris, memang cepat baik. tapi sekarang ni seksanya la nak bagi dia makan madu, macam nak kena makan ubat je. tu yg lambat baik tu...

Ena said...

alahai.. cian kat ayep..
tak minum susu yeh!.. susah juga tu. tapi ayep suka makan kan!.. nasib baik makan.. kalo tak susah juga.. sbb air kosong je tak de apa2.. kesian pulak..
banyak kahak kot! cam irfan pantang berkahak sikit mesti dia kerap muntah.. huhu

Moga ayep cepat sembuh la yeh!

fabulous.farah said...

oloh kesian ayep..br lepas demam seseme pulak. get well soon ayep..

Hanna said...

emm mmg musim la sekarang ni kak..khayra pun baru lepas baik demam ngan batuk..sampai kitorg pun menjangkit sekali..moga arief cepat sembuh ye :)

Anonymous said...

Nice brief and this post helped me alot in my college assignement. Say thank you you seeking your information.

mummysyafie said...

siannya arief..semoga cepat sembuh yer.

hajarus said...

ciannyer ayep.. rasenyer hr tu br jer ayep demam kan kak... dah nyangkit selsema plak.. selesema ni memang senang menyangkitkan kak... tambah2 kat budak2... moga2 ayep cepat sembuh...

mek da ©™ said...

sama la ngan haikal......

~Siti Hajar~ said...

skrg mmg musim demam, selesema & batuk la..bdk2 la yg senang kena..huhu

sama la dgn kakak Dalia & Danies, masih selesema + batuk..huhu..bila la nak baik..

nieda said...

sian arif...tak[e, arif kuat minum air masak..

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Sian Ayep..Moga cepat sembuh yer..
Jgn takut mamam ubat..ni nk raya nih.. :)