About

Wednesday, January 6, 2010

.: 5 hari HTN, baru 3kg daa..sebenarnye.. :.

... penimbang kt klinik tak sama dgn penimbang kt umah/penimbang elektronik kt soping complex tuuu..(sambungan kpd tajuk di atas..)..
faham ke apa yang mama maksudkan ni..
hukhuk..

sebenarnya td mama bwk arif ke klinik sbb dia demam lor..
tetiba je, ptg semalam lg..demamnya..
tp bg ubat yg ada kt umah je..
memandangkan sblm ni kerap sgt arif demam..
dan stp kali ambk ubat msti habis diminumnya..
yg balance kt umah tu pun sikit je..
so terpaksa g ambk ubat lagi today..
tah nape la dak arif ni asek demam jek..
demam nk leh akai ..IBU cakap!
alang2 dh jumpa doktor yg sama msa mama pi ambk injection n timbang berat dl..
so, lepas cek arif mama ckp la ngn doktor..nk try timbang lg
sbb cam tak bape confident berat turun banyak kan..

so, resultnya..

haha...ghupanya bacaan penimbang kt klinik tak sama ngn kt umah or penimbang elektronik kt soping complex tu..
yg jelas...
setelah 5 hari HTN, sebenarnya baru 3kg turun daa..
bukannya 2hari HTN, dh 3.3kg turun..
hukhuk..harap maaf ye kwn2 ats kesilapan teknikal gini..
so skrg mama taulah perbezaan bacaan penimbang kt klinik ngn kt umah..
why aaa berbeza..?..mama pun tak faham..

yang pasti mama syok gak..
5 hari HTN = 3kg turun berat badan..
kalau ikut plan diet tu, kena 2minggu je HTN..
herm..tgk la macamana kalo mampu mama nk turunkan sampai 10-15kg..
muleh ke..?
usaha je..kalo tak bleh gak, nak wat camne kan..
pepun chaiyok3x.. still bersemangat tuk teruskan HTN ni..

kondisi arif skrg..
kurang sket panasnya
demam kali ni dia lebih merengek2..taktau la nape..
panas sgt dlm badan kot..sbb..
minum susu, muntah balik..panas je!
pastu cirit..cair jer..cian tul..
hope arif baik la esok..
awal tahun dh mula bercoti..hoho..

ni sesaja tempek..mama 2 tahun yg lalu..suka makan KFC..
buat masa ni terpaksa 'puasa' KFC..huhu..



~ mamalieyna ~

52 comments:

LiLy @ MumMyQiStInA said...

cian plak Arif demam...Cepat sembuh yer sayang!!!

Wat mamalieyna...tahniah...& chaiyok2x!!! :)

mamaQASrina said...

demam nak ringan badanlah tu..biasala nak dekat2 umo stahun nih mcm2..cik Q hari tuh genap 11bulan, siap kena tahan wad lagi..huhuhu..tahniah mama HTN berjaya..nak wat jugakla..(tapi boley ker nak HTN nih) hehehe

mamaQASrina said...

demam nak ringan badanlah tu..biasala nak dekat2 umo stahun nih mcm2..cik Q hari tuh genap 11bulan, siap kena tahan wad lagi..huhuhu..tahniah mama HTN berjaya..nak wat jugakla..(tapi boley ker nak HTN nih) hehehe

mamaQASrina said...

demam nak ringan badanlah tu..biasala nak dekat2 umo stahun nih mcm2..cik Q hari tuh genap 11bulan, siap kena tahan wad lagi..huhuhu..tahniah mama HTN berjaya..nak wat jugakla..(tapi boley ker nak HTN nih) hehehe

mamamiera said...

boleh tahan ke dgn bau kfc yg menusuk kalbu tu.. pasti meliurrrkan lidah n tekak anda!! heheeee..
yg penting semangat harus kental!!
gambar iena ngan kfc tu nmpk muke tu kurus.. skrg pp naik skit..

fabulous.farah said...

ikut je penimbang umah. sebab tu yang kita guna hari-hari kan..xpe lambat pon asalkan selamat=)

mamaaerish : said...

ala ciannyer... musim dmm ke skang nih?.... musykil la plk..

pe pe pn cepat sembuh yer syg.... aerish jugak... :(

sarah kalam said...

kak,i semakin le plak kurus...
baru cek trun 0.5gram...
cahaya sedut segala2 nye...
hehhehehe...

ilLa said...

wahhh..byk dah tu..usaha lagi msti capai target tu nnt...tahniah²...

sian nye arif demam ye...moga cepat sembuh hendaknye....

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

aduhai.
pas satu satu si arif ni..
sian..

moga cepat sembuh ya..:-)

nnti dah sembuh mama lanjer kfc..opps..kenot2..wekekekek

haslina said...

semangat mesti kuat...hubby pun kena bg semangat sekali...betul tak?

ita cutevirus said...

huhuhu... siannyer arif... malam kang sapu air asam jawa kat ubun² die...

bestnyer HTN... tp, ita skang tak leh HTN laaa... skang ngah ganti pose... insya Allah abis je ganti pose, nak gak HTN...

eeerrrr.... kalo ganti bubur leh tak?? HTN jugak kan???

ehehehehe..

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

ooo
iena kat taman medan ye?
kita selalu g sana dulu
zaman skolah
abg kite kat kg dato harun
tapi dia dah beli umah
skang kat sri manja ke ape tu..
kat shell tpi highway tuh

Alimaz-Kembara Terasing said...

saya tak leh tahan bau kfc.....

Ena said...

Heh3x.. kesilapan teknikal jer tu kan.. lgpun x la jauh sgt bezeb nye.. kene kayuh laju2 la camtu ekk mamalieyna.. chayo'2x.. usaha pasti membuahkan hasil.. InsyaAllah..Amin
Ciannyer dak encem nie ekk.. asyik demam je yeh!! x per2.. nanti dah besar mesti arif jd kuat , sihat & jarang lg demam.. Mudah2an la yeh!!
Owyh.. gambar ituw pembakar semangat nak kurus yeh!! harus la berpantang dulu ye.. he3x..

[-suziey-] said...

cemana diet htn ni..story sket..nk mkn ape jek..tp btl la 2 thn dulu mama nmpk slim sket..ekekek:p

Ummu Ammar said...

mamalieyna..

Akak kagum la atas kesungguhan lieyna...akk baru setengah hari kena gak sentuh nasi w/pun sedikit...

Apa2 pun...teruskan! You can do it..

nieda said...

owh mmg setiap penimbang ada bezanya..concentrate guna satu penimbang jer..apapun tahniah 3kg turun dalam masa 5 hari mmg gempak..
Arif kerap demam, pasni mesti ada akal lain dia nak buat tu. cepat sembuh yer arif, good boy...

PuThrEe said...

utk mengukuhkan lg diet k.ina 2...ape kate k.ina pkai slogan nie...."KFC=Kami F__k Chiken".... so ibarat mcm protes la kan...hehhe...ape pn smoga b'jaya...HIDUP K.ina...

mamalieyna said...

Lily:
tu la asek demam jek..pepun thanks..

hehe..tQ

mamalieyna said...

mamaQasrina:
tu la, lepas 6bln je dia asek demam, jp ok, jp demam balik..huhu..

heheh..awai2 dl mmg rasa tak boleh, tp bila dh mula buat ok jek ^_^

mamalieyna said...

mamamiera:
memang ler, bkn pipi je naik..sume skali tau! hukhuk.. en suami sllu perli daku pipi mkn b0lat..hukhuk..

mamalieyna said...

fabolous farah:
hehe..tu la ikut yg kt umah je, tp msa mula2 lupa nk timbg kt umah..bila dh start berdiet, baru nk timbg kt umah.. ^_^

mamalieyna said...

mamaeirish:
tu la kan, asek2 kena demam jer budak2 tecik ni..dgn kita2 skali tokleh work! ^_^

mamalieyna said...

sarah kalam:
tula kelebihan BF mummy, leh slim melim balik..cam akak yg tak BF ni..haa asek2 naik jek! hukhuk..

nza said...

jgn cpt fedup ok...teruskn visi n misi smpai brjaya...dh oklh tu...cpt gak turun...

Uda said...

salam..
tak per lama mama.. biar turun sikit2.. kalau cara mengejut.. takut menjejaskan kesihatan..
sokong ngan kata2 mak mama tu.. emak uda pun selalu cakap macam tu.. kalau asyik demam jer.. nak leh akal baru la..

ezan said...

wah ok la tu.. tahniah2.. bial nak share resepi ni? ezan nak ikut HTN ni.. hehehe..

arif sayang.. cepat baik demam k.. xpe kalo demam nak pandai ni.. get well soon dear!

Dilla Ady said...

okeh la tu, still turun gak tau..kalu dilla kena berminggu2 tak mkn nasi baru la leh turun 3 kg tuh..hikhik

sian arif kerap demam ye..demam cari kelaku kot..nak pandai jalan ke, nk pandai ckp ke..rerajin mkn ubt ye cayang..

♥.:Shahida:.♥ said...

fuh cptnya turun...satu permulaan yg bagus..teruskan usha akak

bintangku said...

5 hari @ 2 hari, janji dpt turun. Bkn senang nak turunkan berat nieh. Tapi kalo nak naik, senang jerk...

E.L.I.Z.A said...

get well soon ariff!

okla tu mama..5hr HTN=less 3kg..

mmg x mustahil leh turun 10-15kg..eli dh tgk adik eli..dia mmg disiplin la bab mkn n exercise..bukan tu je, dia p spa,sapu krim itu ini etc..

dulu berat dia 55kg..skang ni 40kg..

mamalieyna said...

ilLa :
thanks...tgh ebrkobar2 nih! hehe..

tu la tak sihat je..

mamalieyna said...

rose :
itu la..sementara nak besar, demam sajor..hukhuk..

KFC cannot eh!

mamalieyna said...

haslina :
yess..mula2 usband asek perli2 je, cam kita tak bersungguh kan..skrg ok dah..! ^_^

mamalieyna said...

ita :
ha'a dah buat 2 mlm berturut2..alhamdulillah dh beransur baik ni..

jom la join HTN, menu best! hehe..

bubur?..nasik gk tue...haishh! :p

mamalieyna said...

rose :
ha.a... shell tepi haighway tu..tmn petaling utama..kalo sri manja dlm sket...tp laluan yg sama lah! mai la sini :)

mamalieyna said...

Alimaz :
saya juge..takmo lalu tepi kfc lah! ^_^

mamalieyna said...

Ena :
Amin...thanks.. ^_^

ha'a asek demam jer, hope cepat ler baik ni..

hehe...pembakar semangat tuk kembali spt itu jua suatu hari nnti! ^_^

mamalieyna said...

suziey:
silalah rujuk n3 di ats..hehe..

semestinya pic tue, daku slim sket dr skrg ni tau!

mamalieyna said...

Ummu :
thanks Ummu..mmg tgh semangat membara ni..ihiks..

mamalieyna said...

nieda :
thanks...skrg leh concentrade ngn 1 penimbang jer..yg kt umah!

banyak akal eh..tungguuuu! ^_^

mamalieyna said...

puthree:
bagus nye slogan eh..hehe..akak sahut! ^_^

mamalieyna said...

nza :
ye kak, akan diteruskan...msh ebrsemangat berkobar2 nih..hehe..

mamalieyna said...

Uda:
betul tu kan, pelan2..janji ada penurunan! ^_^

ha'a akal apa la pulok ni..huhu..

mamalieyna said...

ezan :
jom sama2 ber HTN ikut menu spt n3 di ats eh..

tu la tak sihat saje..huhu..pepun thanks..

mamalieyna said...

Dilla :
hehe...lom cuba lom tau, tryla dl ^_^

herm..agknye nak leh kelaku mende tah!

mamalieyna said...

shahida :
maceeh...akan diteruskan! ^_^

mamalieyna said...

bintangku :
setuju...naik sonang, nak turun, kena usha bersungguh2..huhu..

mamalieyna said...

ELIZA :
owh yeke...ni yg tmbh semangat nih, leh eh turunkan sampai 10-15kg...best2..nk kena usaha nih! ^_^

thanks..

.M.A.M.A.D.A.N.I.S.H. said...

slm mamalieyna..

mamalieyna..tahniah..cptnya turun.. bgs2..

saya semggu sekilo jer..huhu..

umihaikal said...

wow...
terer la kak..
copek turun kg tuh..
hihihi..