About

Wednesday, October 21, 2009

WaNiTa CanTik..

Salam sume..
hemm..saje nak copy paste kan email yg mama baru dpt ari ni..
exceli pnh dpt sblm ni..
kali ni dpt lagi..so share jelah kt sini..

stori about "WaNiTa CanTik"..

Seorang anak laki-laki kecil bertanya kepada ibunya
"Mengapa ibu menangis?"
"Kerana ibu seorang wanita", kata sang ibu kepadanya.
"saya tidak mengerti", kata anak itu.


Ibunya hanya memeluknya dan berkata,
"Dan kau tak akan pernah mengerti anakku"

Kemudian anak laki-laki itu bertanya kepada ayahnya,
"Mengapa ibu suka menangis tanpa alasan?"

"Semua wanita menangis tanpa alasan",

hanya itu yang dapat dikatakan oleh ayahnya.

Anak laki-laki kecil itu pun lalu tumbuh menjadi seorang laki-laki dewasa,

tetap ingin tahu mengapa wanita menangis.

Akhirnya ia menghubungi Tuhan, dan ia bertanya,

"Tuhan, mengapa wanita begitu mudah menangis?"

Allah berfirman:

"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan "

"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya "

"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh "

"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya "

"Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya "

"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu "

"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan.
Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan."


"Kau tahu:

Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya."

"Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya - tempat dimana cinta itu ada."

p/s : memang la kan, mama selalu jugak menitiskan air mata ni, kdg2 benda2 yang langsung takde kaitan ngn hidup sendiri..tgk citer sedih, terbaca kisah sedih orang..dll la yang bleh menyentuh hati sanubari ni..mudah sgt la air mata ni berlinang...dan mengalir..


30 comments:

Putra Mama said...

samer lah.. sy pun suker nangis x psl2.. hihih

Ummu Qaisara said...

btul2..harus bg en suami baca nie.

¥ α Ŋ α Đ z µ £ said...

mata haidar beso lagi dari mama tu

hajarus said...

betul... betul... betul... hajar pun mudah sangat menangis.. xtau naper... dengar lagu yang sayup2 pun leh meleleh air mater.... huhuhu... lum lagi hayati liriknyer lagi... huhuhu...

mamamiera said...

ai iena..
zai p0n same gak.. mudah nages..
kengkadang terbayang, kal0 ank2 zai xde, means pergi dr zai p0n zai dah nanges tu baru bayangkan saje..
biaselah hati p0mpuan.. very soft..

*n dah delete plak no. tp0n u..
aritu zai x sempat nak simpan..
tulis kat kertas conteng2 n ilang sudah.. bleh send balik x no. liena kat email zai.. 2 mail okeh..
putriz_81@yahoo.com
delivery1@tylon.com

||♥Shahida♥|| said...

kak ina, tetiba ida nk nangis lak baca entri neh..eee..akak...mcm mn la nasib kpli kita eh...utk ambilan jan 2010 nih le...huhuu

♥Azie♥ said...

samalah ngan saya..klu tgk citer sedih air mata selalu peneman setia...

[-suziey-] said...

aah btl btl btl..kadang pk bende sedih pn bole nangis..sebak jek..huhu..baca kisah ni pn sebak..adeii

M.A.M.A.D.A.N.I.S.H. said...

slm mamalieyna..

rasa sayu lak baca n3 ni mamalieyna but apa yg dikata semmgnya bnr..mmg wanita mdh mengalir air mata kan. tersnth ckit..mula lah...

anis said...

touchingnye...me pon same la, murah air mate..hehehehhee...

bintangku said...

baca n3 nie pun rasa cam nak nanges... hu hu hu

mamalieyna said...

Putra Mama : kan3x..kengkadang confius..nape leh nangis lak ni..hikhik..

mamalieyna said...

Ummu Qaisara : tu la, balik nk suh suami baca kasi dia faham sket.. :)

mamalieyna said...

YaNaDZuL: ha'a la kan..beso sket mata diee.. :)

mamalieyna said...

hajarus : hehe..mmg over sensitif kite ni ee.. :)

mamalieyna said...

mamamiera : ha'a la kan..baru terbayangkan...dh sedih bangat..!!
*wokey nnti kiter send kt email address tu..(hisshh biasa ni, tulis kt kertas conteng2 jek!..hehe..)

mamalieyna said...

shahida : akak pun sebak jadinya..
*hemm taktau la pe nasib ee, dok mengharap je dr dulu2..

mamalieyna said...

Azie : hehe..pompuan sume camtu kot kan, senang je air mata nk mengalir kuar.. :)

mamalieyna said...

suziey : tu la baru dok terpk or terbayang dh sebak semacam..hikhik..pompuan.. :)

mamalieyna said...

MamaDanish : tu la tp kdg2 lelaki tak faham kan..naluri sorang pompuan ni..huhu..

mamalieyna said...

anis : huhu..tu la kan, murah air mata ni tau..!!

mamalieyna said...

bintangku : mmg kan..baru baca hal2 mcm ni dh sebak..apatah lagi kisah2 sedih lain..huhu..

The Queen Of My Heart said...

btul lah kan stiap wanita nie mempunyai hati yg lembut mudah tersentuh...kekadang teima berita gembira pon nangis gak... :)

EIJAM'S FAMILY said...

huhuh igtkan tadi mamalieyna perasan jadi wanita cantik.. huhu tp mmg betul kiter mmg xleh tau atau tgk bende 2 sedih mesti nangis

naurah makwa said...

cepat menangiskalau tgk penderitaan anak2 kecil..bila tgk anak2 kecil yg sakit,menderita,kematian..penderaan..SubhanAllah..

mamalieyna said...

TheQueenOfMyHeart : ha'a kan...terlalu seronok pun leh nangis..kdg tak bersebab pun nangis..camno tu..:p

mamalieyna said...

Eijam's Family : key pe kalo perasan cantik..sape lg nk perasankan diri kita ni..hikhik..

mamalieyna said...

naurah : tul tu,,,tokleh la kalo bab2 anak ni..dengar je pun leh nangis apatah lgi tengok..huhu..

nza said...

air matakn senjata wanita...Ha, sbb tu suami cpt mengalah kalu tgk air mata isteri...xgitu..hi.
Ha ni bintang air mata....

mamalieyna said...

nza : betul3x.. :) saya setuju!!