About

Tuesday, August 18, 2009

Ikut Mama MasUk DaPur yok...

Malam td sebonanye malas no mama nak masak..
tp time kul 7 lbh tu, sblm abah balik
abah telefon..
tanya dh masak ke, masak apa..?
mama ckp lom lagi..
alasan..haidar tak tido agi susah aa nk tinggai..

hikhik..
so abah tukar soalan...
nak masak apa mlm ni ?
huhu...malaih nye nk jwb..
sbb tak terlintas menu apa di fikiran time tu..
mama cuma ckp tgk la nnti..
tunggu abah balik, baru masak..
wuuuu..malas sebenar nya tp takkan nk ckp lak kan..


hikhik...
Abah balik tu..
bwk balik kerang, sayur ngn perencah nasik goreng segera..
abah suh wat nasik goreng jek....
so dgn pantasnya, pas mandi, solat n bagi susu kat Haidar..
mama pun masuk la dapur...
numpang sekaki..
en haidar...mama kasi dok dlm walker..
sbb dia takmo tido dah..tido sekejap sgt skrg ni..kdg 1/2 jam je dh bangun..
abah pi turun buang sampah time tu...
lupa lak nk snap haidar di dapur...
sempat la dia capai mangkuk di rak pinggan tu..
nasib la mangkuk plastik yg dia biasa mamam tu..
leh lak wat menan dia..ihiks..
takpe jnji tak kaco mama...yang tekun memasak ni..


hasil dari ke dapur mama malam td...ni ler die...

Nasi Goreng Thai


Ayam Goreng KFC


Kerang Rebus

simple bonaa... tp cedap weeh...
tambah2 kalo layan ayam goreng kfc tu..huhu...
haidar lak masa mama ngn abah tengah layan makan..
dia dok dlm walker..
bersiar2 sambil punggah sume benda yg dia leh capai..

Haidar Said : mama ... DaDa tolong ngemas ek..dh sepah2 umah ni..!

p/s : serba salah kengkadang nk cakap yg kita ni malas masak kan..huhu...bukan ape taktau nak masak apa dah..sape2 ada resepi best, silalah kongsi2 yek..! :)

22 comments:

umihaikal said...

waa..nmpak dap la nsi grg tu..ok la tu..jnji masak erk..kalo masak ari2,pening gak..xtau nk masak pe kan..bende yg same jer..bosan gak..
*haidar gajin kemas ea skang..xlame lg haikal plak gajin kemas..wuwu..

mamamiera said...

ewah2.. dah malas masak eh.. hohoo.. xhengat ae janji2 sblm kawin ngan abah haidar.. hehee.. nmpak s0dap nasik g0rengnye.. ape susah nye,haidar p0n bleh letak dlm walker kan.. zai skrg p0n senang gak wat k0je umah sbb bleh letak haiqal dlm walker.. cume kal0 dah jerit tu le pakse kite st0p..

hajarus said...

malas2 pun leh tahan gak menunyer mamalieyna.. sedapnyer ayam KFC... xleh tahan.. peberet no 1 tu.... hehehe...

bintangku said...

sama ler kite... nak msk, kene tgg si kecik tido dulu. kalo tak, dia jd peneman setia kat dapur. Tu ler... kdg2 mls gak nak msk, buat goreng2 jer. Tak pun buat paprik... senang, lauk & sayur sekaligus masuk.

||♥Shahida♥|| said...

betul tuh kak ina....kalo ida, last2 abg gak yg msk..bersungguh lak kita mkn..hahahhahah...

ummuabdullahsyaakir said...

Nampak simple tapi macam sedap je mama buat..eem part kerang tu ...macam terkecur pulak air liur ni...

mmg skrg mood nk makn kerang tapi kat sini tak de...sob sob..

ummuabdullahsyaakir said...

eh mama,tgk badan Haidar tegap jee dalam walker tu..eem tak lama lagi ni dah blh nak jalan ni..

Diary Daniellia said...

nmpk sedap masakan mama tu..dlm kalut2 byk jgk masakan tu...kami kalu nak mkn grg2 cari d kedai jelah...malas masak kalu hr keja sbb anak2 msti nak jd chef jgk. hehehe

[-suziey-] said...

waaaaa sedap nmpk nasi goreng thai...haha..haidar pn nk masak gk..ekeke:D

mamalieyna said...

umihaikal : mmg cedap oo..resepi segera..ihiks..
*haidar pandai sgt dah ngemas skrg ni.. (means..sepahkan..huhuhu..)

mamalieyna said...

mamamiera : sejak dh ber'haidar' ni..lupa ingatan sudah pada janji2 ngan en suami...hikhik..
*tu le senang sket wat keje, leh ltk dia kt dlm tu..time mood dia ok la kan..

mamalieyna said...

hajar : heheh..cedap kan..cepat di masak sedap dimkn... ayam tu akak goreng sndiri, grg bertepung ala2 KFC gituh!

mamalieyna said...

Bintangku : heheh...paprik senang kan, lengkap sume bahan... atau pun kalo nk layan berkuah, tom yam sgt senang dan sedapp :)

mamalieyna said...

Shahida : tu la ada time en suami yg masak jek..kita buat2 sibuk main ngn anak..heheh..

mamalieyna said...

UAS : kerang feberate en suami..dia kalau sesaja lalu kedai, ternmpak kerang, beli ler, pastu rebus, mkn gitu2 jek.. hantu kerang tu.. huhu..

mamalieyna said...

UAS : ha'a haidar mmg dh tegap bila berdiri..sgt suke kalau didirikan...skrg pamping pun dh kuat...best nyer nk tgk dia berjalan.. :) tak sabar...

mamalieyna said...

Diary Daniellia :anak dh ramai bertmbh la kelam kabut kalo nk masak eeii..kita anak sorang ni bleh lagi la tahan... tu pun cam mls jek..hikhik

mamalieyna said...

suziey : memang sodap, semua main campak je bhn2..sonang dan sodap.. :).. en haidar mmg suke nolong mamanye.. :)

♥ Reen ♥ said...

nmpk sedap je nasi goreng tue...nk ckit..hihihi
haidar rjin2 tlg mama kne umah tau...gerammm tngok haidar...rase nk gigit je ley x mama?hihihi

mamalieyna said...

Reen : sedap yoo..kalau nk try wat la, beli perencah segera, campak jek..hikhik..
*haidar pun suke..tp bukan gigit..icap2..hikhik..sllu kena icap ngn dia!

PadNani~~{@ said...

nak ckit nasik goreng ngan kerang rebus buleh?;P nampak yummy2..

cni xde kerang..susah nak dapat!

Betulkan..kalau dah hari2 masak..kdg2 dah x tau nak msk ape. Bila tanye hubby..jawab nya x kisah makan ape pun:)

mamalieyna said...

PadNani : tu ler..takde idea dah..tp takde ari2 masak skrg ni, keje kdg2 balik, kemalasan+kepenatan, so makan kt luar...yeeehaa