About

Wednesday, July 29, 2009

Nak Citer Bab Makan & Makanan

Heheh..taktau nak cite pe..
leh la tajuk seperti di atas tu ek...
sbb nyer nak citer hal2 di bawah ni semua berkaitan ngn makan&makanan..
Masa ari sabtu lepas, bila MIL bgtau nak dtg, mama dok pikir dah nak masak apa..
al-maklum MIL tu pndai masak..
malu rasanya kalo kita masak tak sodap...
biasanya kalo mama balik sana (umah MIL), dia yg selalu masak..
mama just tolong sikit2 apa yg patut jer..
harus la kita masak sendiri kalo die datang sini..
ni bkn kali pertama dia dtg dan mama masak..
but itu la..bila ckp dia nk dtg jer..
apa yg terlintas di kepala...nak masak apa ek...
heheh..rasanya org lain pun alami perkara yg sama..kan kwn2..
ari sabtu diorang sampai agk petang sket..tp MIL dh pesan awai2 jgn masak..
just mask nasik jer...lauk dia dh masak dr sana...
ni ler masakan MIL mama..

1-Asam pedas Ikan Kembong..banyak..dpt 2 mangkuk ni..mkn berempat tak habis pun...


2. Udang besar2 goreng..selalu dia wat sambal..mgkin kali ni tak sempat kot..pepun selera ajer..

3. Ulaman ... pucuk ubi+pucuk buas..?...en abang yg bagitau nama ni..mama tak pnh dengar lak..en abang memang suke makan ulaman cenggini..direbus..



4. Mama ingat ni sambal belacan tp MIL letak kacang..tah apa yang dipanggil ni..mama pun kurang periksa..tp ni untuk dicicah ulaman td...

Tu jerla menu yg MIL bwk kali ni..stp kali dtg, for sure dia bwk bekalan lauk..walaupun simple, tp en abang sntiasa berselera sgt mkn masakan ibunyer..

Untuk makan malamnye, kitorang kuar makan kt luar jer..menu masing2 pesan nasi goreng yg berbeza+lauk ikan Cencaru Masak Masam Manis+Tom Yam Campur..tp lupa nak snap gmbo..almaklum lapo+penat ngangkut brg2..itu pun belum hbs ..smbg ngangkut malamnyer tuk brg besar2..pakai lori lak..nsb la pindah dkt jer,leh ulangalik jer sllu...

Ni abah snap pic haidar time kitorang tgh tunggu makanan sampai..cian haidar isap jari jer.. :)

Esoknyer, ari ahad..haa..baru la tiba masa utk mama masak..
masak apa yg ada dlm peti jer..coz...dh malas nk kuar membeli bagai sbb pagi tu still angkut brg kecik2 agi...so mama pun masak la masakan simple ni...sungguh tak cun masakan mama..huhuhu..akan diperbaiki next time..pepun diorang mkn dgn berselera jer..Alhamdulillah


1. Sambal tumis petai...

2. Paru Goreng...

3. Kobis Goreng...

4. Masak Lemak Sotong..ni yg mama tak berkenan ni..tak cun lgsung warna dia..pucat jer..

5. Ulam timun + sambal belacan..(sambal belacan lupa nk snap..ihiks..)

tu la menu masakan mama ari ahad tuk MIL, FIL & En Abang makan..

Malamnyer lauk yg sama gak + tambahan daging masak kicap & telur dadar..


Oh ya..sblm terlupa..MIL ada bwk buah lagi..hemm musim buah belum abis rupenyer..
diorang bwk buah rambutan, pulasan & langsat..pulasan lupa nak snap pic..


Esok paginyer (ari Isnin)..sblm diorang berangkat pulang..
pagi tu mama wat nasi goreng udang (pakai perencah segera, harus la sedap rasanya..ihiks...)

Okey selesai sudah cite bab makan2 tuk 2,3 ari lepas...
len kali smbg lg citer bab makan2..okies.. :)

24 comments:

aRe_uDear said...

adeiii.. meleley ayaq liuq dah tgk makanan2 tuh..

naurah makwa said...

pucuk ubi feveret naura tu

mamamiera said...

hmm yummi2.. 0oo MIL nk dtg baru nk rajin msk ek.. kal0 x msk kat kedai lah tu.. hehee kire ok la tu.. drpd zai lgsung.tukang p0tong2 bwg jek jd esisten dap0.. naseb ar d0k umah mak. hmm yg kuah kacang cicah ngan ulam tu org panggil pecal..

umihaikal said...

waa..anyak nyer lauk..dap2 lak tuh..ni yg keliur tgk ni..rse lapar plak..adoiyai..hihihi :)

mamalieyna said...

aRe_uDear : heheh..mmg sengaja nk kasi meleleh ayaq liuq tu..ihiks..

mamalieyna said...

naurah : leh kwn ngn en abang akak la..akak gk yg tak reti mkn ..huhuhu...

mamalieyna said...

mamamiera : heheh..sejak2 haidar wujud jer sllu masak kt kedai..tp bkn everyday tau..kdg2 kena paksa oleh en abang, masak gak :)..
*weh tak aci la dok ngn mak, msti ari2 mkn masakan mak jer.. :)

mamalieyna said...

umihaikal : itu baru sket.. :).. baik jamu mata ngn masakan memcam skrg ni, nnti bulan posa tak elok..maghruh..ihiks

hajarus said...

wah... okla tu.. kira pandai gak la masak... macam2 ada....

samer la kak, hajar pun dulu maser first time kuarge mertua nak datang.. terketak2 ngan pening paler ni dok pikir nak masak aper... tp la ni dah xrisau lagi... sebabnyer setiap kali diorang datang MIL mesti nak masakkan untuk sumer... hajar dok tolong potong aper yang patut....

mamalieyna said...

hajar : hehe..kira ok la tu kan..bkn dlm kategori tak reti masak langsung kan.. :)..
*pepun sgt seronok, bl kita msak, org mkn dgn berselera.. :)

nza said...

ptg2 ni tgk mknan 2 lapar lak rasanya....emm, sodapnya!!!

mamalieyna said...

nza : heheh..apa lg kak..cari la mkanan apa2 dgn kadar segera.. :)

[-suziey-] said...

hohhoho/...sgt terliur tgk paru goreng ngn sambal tumis peti..meriah btol lauk..heeh

EIJAM'S FAMILY said...

paling suka sambal tumis tue... mkn ngan nasi panas..

mamalieyna said...

suziey : cobaan2 utk memeriahkan lauk-pauk..kira orait la tu kan.. heheh..

mamalieyna said...

EIJAM'S FAMILY : betul3x...lauk lain takde pun dh berselera kan...

ummuabdullahsyaakir said...

kak,aduhai...kecur air liur saya tgk makanan2 tu...emm pucuk ubi tu cicah dgn smbl belcn sedpnya ^_~

PadNani~~{@ said...

cedapnye..tertelan2 air liur nih..rindu pulak masakan my mom..huwaaa! BTW, td masak sambal petai jugak,,yg toknek Hafiy kirim aritu:)

mamalieyna said...

UAS : heheh..itu la kecur air liur skrg takpe..nnti bulan posa dh tk bleh..ihiks..

mamalieyna said...

PadNani : sambal tumis petai ni kan wat kita tambah berselera tuk makan..
*takpe len kali suh mom mskkan n then pos..bleh gitu...ihiks.. :)

bintangku said...

sambal yg ada kacang tu, cam sambal pecal jer...

mamalieyna said...

bintangku : ye la tu..pecal..heheh..taktau nama sblm ni..ihiks..

NURA said...

salam sobat ,,aiihh jadi pengin tu makanan dan buahnya mengundang selera,,kirim coba,,,ke ALJUBAIL.S.A,,tuh masakan sedap sekali...pintar memasak sobat ini,,walau sudah ada Haidar , ngga repot ya??

mamalieyna said...

Nura : masakan biasa-biasa aja deh..ngak repot sangat! kalo bisa dikirim boleh aja sih tapi takut posnya yang nolak..! :)