About

Wednesday, February 11, 2009

Mama masak Laksa Johor

110209 : Dh masuk minggu ke-37 la kandungan mama..alamak lagi 3 minggu jer lagi ! tak sabarnyer... + takutnyer... baby mama pun terasa mkn sarat skrg ni, mama nak gerak ke mana2 pun slow jer skrg.. plg cepat baby bleh kuar minggu dpn, 18hb... baby kuar time tu la sayang..mama tak sabar nak tgk baby mama ni... mama bersalin kt sini, tp pas bersalin, tok kedah suruh balik kedah, berpantang kt sana.. mula dulu plan, tok kedah dtg jga mama kt sini, tp biasa la..tok kedah ni mana reti dok sini lama2, plg kuat pun 2 minggu jer bleh tahan..so mama pun ok jerlah.. kalau mama dok sorang kt sini, susah jgk..mana nak uruskan baby lagi, diri sndiri lg, pengalaman pertama lak tu...mana la reti sgt!

Masa cuti 3 hari baru2 ni, mama masak laksa johor..dh lama sgt tak msk laksa johor..abah yang beria suruh buat, 1 1/2 bungkus mama buat sbb nak kasi kat ibu amzar ngan kwn opis abah.. nak balas bekas..dl kwn abah tu kasi rendang ayam... so kt sini mama selitkan resepi laksa johor tu..resepi ni mama ambk ngan mak tok (mak mertua mama la..tp ms ambk resepi ni blom bgelar menantu lagi.. :) )..

Bahan-bahan :

- Spageti

- Penyediaan Kuah :
1. Ikan kembong - direbus bersama asam keping dan sedikit garam dan diblender
2. Santan
3. Cili Kering - direndam terlebih dahulu
4. Bawang Besar
5. Bawang putih
6. Belacan bakar
7. Kunyit
8. Halia
9. Serbuk Kari - dibancuh
10. Kerisik
11. Rempah tumis (Kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga, bunga cengkih, bwg merah & bwg putih yang dihiris, serai)
12. Asam keping
13. Bunga kantan
14. Daun kesum
15. Garam dan ajinomoto secukup rasa
16. Minyak untuk menumis

- penyediaan sambal belacan
1. Cili merah + cili hijau
2. Belacan bakar
3. Ajinomoto

- Hiasan
1. Timun
2. Daun selasih
3. Daun kesum
4. Bunga kantan
5. Limau kasturi
6. Bawang
7. Cili merah

Cara Membuat :
1. Spageti
- direbus dalam air yang mendidih sehingga betul2 kembang. Toskan stlh masak..
- siap

2. Kuah :
- Blender bahan2 seperti cili kering, bwg besar, bwg putih, belacan, kunyit & halia
- Panaskan minyak di dalam periuk yg sesuai
- Tumiskan bahan2 tumisan sehingga kuning, kemudian masukkan serbuk kari yg telah dibancuh bersama-sama bahan-bahan yg telah diblender td..biarkan sehingga naik minyak
- Setelah itu, masukkan santan bersama isi ikan yg telah diblender
- Biarkan sehingga ia mendidih, kmdn masukkan kerisik, asam keping, bunga kantan dan daun kesum
- Biarkan sehingga kuahnya pekat
- Setelah itu, bolehkan masukkan garam dan ajinomoto secukup rasa.
- Siap...

3. Sambal belcan :
- Blender bahan-bahan seperti cili merah+cili hijau, belacan dan ajinomoto bersama-sama (blender kering) sehingga betul2 lumat.
- Siap

Laksa Johor siap untuk hidangan...sedapppp...

Gambar-gambarnyer seperti dibawah ..layannn... :)


1 comment:

umihaikal said...

laksa johor ni pekat..pandai akk wat erk.