About

Friday, January 30, 2009

Loya datang lagi...!

300109 : Rasa loya n nak muntah dtg balik la bila dh masuk bulan ke-8 ni... dulu loya2 gak tp tak teruk smpai bulan ke-4 jer, pastu takde lagi..selera makan pun ok sgt! skrg ni, sejak 2,3 ari ni mual, loya n nak muntah selalu terasa pulak, 2 ari lepas muntah 2x..abih semua yg dimakan kuar balik..apapun selera tetap ada cuma bila isi jer, mcm nak kuar balik..tmbh2 time petang lepas abih keje, tekak rasa berangin jer... tak selesa betul..mlm td pn sakit kepala n lenguh2 kaki...mulanya basuh baju, smbl tu baring tgk tv..sedar2..tv dh ditutup, kain baju dh bersidai, lampu pun dh padam..abah setlekan suma... hehe... tak bleh tahan betul... tak best la bila muntah2 ni, penat+perit jer, sume benda dlm perut kuar balik... ada ke sapa2 ada tips nak kurangkan rasa mual ni..biasanya mama wat air limau suam jer tuk ilangkan loya ni... apapun mgkn tak lama ni..sebulan je lagi.. :).. sabar...baby punya pasal..saaayang baby!

5 comments:

zAihazRa said...

alaa mamaliena loye2 ni mmg xdpt nk dielakkan.. bile rase cam nk loye2 tu num je air yg masam2.. asam jawe ke,air limau ke..
bleh tanye due mamaliena bile.. c0z kite p0n udah 8bln gaks.. mane tau kot2 same lak hehee

azie(mama auni & erin) said...

azie pun rajin loya jugak masa preggy dulu..tapi nak hilangkannyer azie pepak ais batu...lepas tue mesti ok.cuber la.

mamalieyna said...

Azie.. pepak ais batu camner tu...tp malangnyer skrg tgh diserang virus batuk yg melampau la..skt sgt tekak, tak bleh la pepak ais batu kot..
zAihazRa..mamalieyna due 4mac ni, tp tkt gak kot2 terawal kan..awak bile?

zAihazRa said...

sy 26 feb.. takpun awl mac.. biasenye owang kate bby b0y lmbt kuar..

mamalieyna said...

ye ke..tp pengalaman mmbr2 sy, 2 org baru2 ni..diorang awal 1&2 minggu, dua2 babyboy..risau jgk tu..mybe awk dl la ni..